Thursday, May 31, 2012

pelihara kucing dapat dosa?

Assalamualaikum warahmatullah.

Ish biar betul tajuk ni..kan ke kucing binatang kesayangan Nabi, kenapa berdosa pulak? Erm mesti ada yang bertanya macam tu kan? Hehe baca dulu baru tau ok!!

black


Pada suatu hari, Rasulullah s.a.w bersumpah sebanyak tiga kali yang bermaksud: "Demi Allah, tidak beriman! Demi Allah, tidak beriman! Demi Allah, tidak beriman!"

Apabila ditanya, siapakah yang Baginda s.a.w. maksudkan, Baginda menjawab: "Seseorang yang jirannya tidak berasa aman dan tenang disebabkan perangai jahatnya." (Riwayat al-Bukhari)

Imam al-Nawawi mengatakan ada dua tafsiran tentang penafian iman dalam sabda Baginda itu:

** Orang yang menganggap perbuatan menyusahkan jiran adalah halal.
** Menafikan kesempurnaan iman orang lain kerana sikapnya sentiasa menyusahkan jirannya.

Perbuatan yang menyusahkan jiran memang amat dibenci dalam Islam seperti mana yang ditekankan oleh Baginda Rasulullah dalam hadis di atas. Banyak perkara yang boleh menyebabkan jiran terganggu dan tidak tenang hidupnya. Buang sampah, buat bising sampai mengganggu ketenteraman jiran, mengumpat, mencela, memfitnah dan pelbagai lagi perkara yang boleh menyusahkan jiran. Memelihara kucing juga boleh dikatakan menyusahkan jiran sekiranya tidak di tangani dengan betul.

Memelihara kucing itu harus tapi ada sesetengah situasi yang boleh menyebabkan pemelihara kucing mendapat disa apabila tidak menunaikan nafkah "zahir dan batin" kucing peliharaannya seperti makn, minum, tempat tinggal dan perkara yang berkaitan dengan naluri haiwan. Dan jika ia mengganggu ketenteraman jiran maka ia juga akan menyebabkan pemelihara kucing mendapat dosa. Nauzubillah,
semoga kita pemelihara kucing tidak tergolong dalam kalangan manusia yang dinafikan kesempurnaan imannya.

bulat


Membiarkan kucing peliharaan kita menjadikan pasu bunga atau halaman rumah jiran sebagai 'tandas' adalah satu dosa besar. Membiarkan kucing peliharaan keluar masuk ke rumah jiran 'tanpa izin' sehingga mengganggu jiran juga satu dosa besar. Tidak memelihara kucing tetapi gemar memberi makan kucing terbiar sehingga menyebabkan banyak kucing terbiar 'berkampung' di sekitar rumah sehingga menyebabkan jiran tidak tenteram juga satu dosa besar. Sengaja membuang kucing dikawasan rumah jiran atau di kedai-kedai makan juga satu dosa kerana menyusahkan orang lain.

Diakhirat nanti, kucing tidak dipertanggungjawabkan memikul dosa kerana mereka tidak mukalaf (tiidak berakal) tetapi malangnya tuan kepada kucing yang dianugerah akal tetapi tidak menggunakan akalnya untuk berwaspada daripada melakukan perkara-perkara yang menyebabkan ketenteraman jiran terganggu akibat kucing peliharaannya.

Abu Hurairah, seorang sahabat Nabi yang sangat suka kepada anak kucing. Gelaran 'Abu Hurairah' merupakan satu pengakuan terhadap keharusan memelihara kucing. Marilah kita sama-sama menunaikan hak-hak kucing sebagai haiwan dan hak-hak jiran daripada dicerobohi. -Solusi-




p/s : peringatan untuk diri sendiri dan semua pemelihara kucing diluar sana. Jaga lah kucing anda sebaik mungkin ye -.-

12 comments:

  1. Replies
    1. Saya disini : kenapa tak suka kucing ye?

      Delete
  2. sy geli dengan kucing sbb bulu dye yg lembik2 bila pengang. Ngee >.<

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik fiza : kalau dok dekat mesti kena sakat ni hehe ;)

      Delete
  3. salam kenal...

    dulu maso kecik2 pernah la bela kucing...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Papa mifz : salam kenal jgk..dari kecik smpi ke besar sy bela kucing..

      Delete
  4. dya : jaga ada kucing kat belakang tu hehe

    ReplyDelete