Sunday, December 28, 2014

Ujian datang lagi.

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Pesawat AirAsia QZ8501 dari Surabaya ke Singapura dilaporkan hilang!
Ya Allah! Satu lagi 'ujian' menimpa. Kali ni pesawat AirAsia pula dilaporkan hilang. Pesawat QZ8501 itu dilaporkan terputus hubungan dengan menara kawalan Jakarta jam 7.24 pagi waktu tempatan.

"AirAsia Indonesia mengesahkan penerbangan QZ8501 dari Surabaya ke Singapura telah terputus hubungan dengan menara kawalan pada jam 0724 pagi ini" 

Pesawat dengan muatan 155 orang penumpang selain dua juruterbang dan empat krew itu dipercayai jatuh di perairan Tanjung Pandang dan Pontianak. Kali terakhir pesawat berhubung dengan menara kawalan ketika juruterbang meminta izin untuk mengubah sedikit haluan. Katanya kerana mahu mengelak awan tebal. Hmm, semoga semua usaha mencari dipermudahkan oleh-Nya.

Keadaan banjir yang melanda negara juga masih belum menunjukkan tanda-tanda mahu surutkan? Negeri Kelantan boleh dikatakan hampir semua jajahan di genangi air. Terengganu, masih banyak kawasan ditenggelami air. Pahang, air hulu sudah mula tendang ke hilir. Sekitar kawasan aku tinggal ni air sudah hampir melimpah ke jalan. Perlis? Kedah? Perak? Johor? Hmm, besar sungguh ujian tahun ni. Semoga semua orang tabah menghadapi ujian ini.

Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.

#PrayForQZ8501
#PrayForPantaiTimur
#PrayForMalaysia

-




Sunday, December 21, 2014

Tak sampai juga hajat Harimau.

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum dan salam sejahtera.


dua puluh minit terakhir. o_O
 Hmm, tak sampai juga hajat Harimau nak membenamkan taringnya ke tengkuk Gajah. Di awal perlawanan memang Harimau berjaya mengekang pergerakan Gajah dan berjaya juga membuat tiga kali cakaran maut. Tapi itulah, dua puluh minit terakhir perlawanan, Harimau kena pijak dengan Gajah. Dua kali kena pijak dan sudahnya Gajah berjaya mengalahkan Harimau. Hmm, itulah kisahnya perlawanan akhir kedua Piala AFF Suzuki 2014 di antara Malaysia dan Thailand yang berlangsung di Stadium Bukit Jalil, Kuala Lumpur.

Sama saja jalan ceritanya. Semasa bermain di peringkat kumpulan juga sama, kan? Awal permainan berjaya kekang pemain lawan tapi di serang pemain lawan pada saat-saat akhir dan kecundang akhirnya. Sama juga ketika menentang Vietnam pada separuh akhir kedua di Hanoi. Dan kisah yang serupa juga berulang dalam perlawanan akhir kedua menentang Thailand. Di serang pada saat-saat akhir, pemain mula buat kesilapan dan pemain lawan berjaya mengambil kesempatan untuk memastikan kemenangan.

Malaysia main tak bagus? Hmm, bagi aku pemain Malaysia dah main habis bagus cuma tak ada rezeki dan tak diizinkan oleh-Nya untuk menjulang piala kemenangan. Badan penat, hilang fokus dan sedikit kesilapan pemain Malaysia mengakibatkan sejarah 2010 tidak dapat di ulang. Dua puluh minit terakhir perlawanan, mungkin itulah kelemahan terbesar pasukan Harimau Malaya ni. Hmm, perlu di atasi dengan segera kelemahan tu. Apa pun tahniah kepada pasukan Thailand kerana berjaya menjulang piala kemenangan. Dengan izin-Nya, Malaysia akan bertemu Thailand lagi nanti.

-




Thursday, December 18, 2014

AFF Suzuki 2014 : Malaysia masih ada peluang.

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.


awesome picture! credit to HIM
Pusingan pertama perlawanan akhir AFF Suzuki 2014 di antara Malaysia dan Thailand sudah berakhir. Berlangsung di Stadium Rajamangala, Bangkok. Keputusannya memihak kepada pasukan Thailand dengan dua jaringan tanpa balas. Corak permainan diorang lebih kurang sama dengan Vietnam hari tu. Laju, mantap dan tersusun. Tapi pasukan Malaysia masih ada peluang untuk membuat serangan balas kan? Perlawanan akhir pusingan kedua akan berlangsung di Stadium Bukit Jalil, Kuala Lumpur, 20 Disember 2014, hari sabtu. Jam berapa? Hmm...sekurang-kurangnya Malaysia kena menang 3-0 nanti.

Secara kesuluruhan, corak permainan Malaysia baik tadi. Cuma tak ada rezeki dan ada beberapa perkara yang masih perlu diperbaiki lagi. Pertahanan masih perlu diperkuatkan. Serangan penyudah masih perlu di susun dan dipertajamkan. Dan yang paling penting, kesefahaman di antara pemain masih perlu diperbaiki. Aku nampak macam penyerang tu buat serangan sorang-sorang je tadi. Yang jelas ketara masa Amri dapat bola di penjuru padang, tiga pemain Thailand mengepung dan tak ada bantuan daripada pemain lain. Hebat macam mana pun skil yang ada, tetap memerlukan bantuan daripada rakan-rakan. Itulah namanya kerja berpasukan. Tapi biasalah kan? Bola itu bulat kecuali bola ragbi. o_O

Tapi aku rasa ada benarnya apa yang diperkatakan oleh pengulas tadi. Pasukan Malaysia selalu 'pancit' pada 20 minit terakhir perlawanan. Selalu berlaku kesilapan pada 20 minit terakhir perlawanan. Tadi dua-dua jaringan Thailand pada 20 minit terakhir perlawanan kan? Masa lawan Vietnam tempoh hari pun sama. Dah leading 4-1, tiba-tiba pada minit ke-78 gol Malaysia tembus. Awal permainan dah kerah tenaga habis-habisan agaknya. Hmm, kita serahkan kepada jurulatih lah untuk perbaiki kelemahan tu. Mereka lebih tahu apa yang perlu di buat. Harap Harimau Malaya dapat membenamkan taringnya di tengkuk Sang Gajah pada perlawanan kedua di Stadium Bukit Jalil nanti. Sejarah 2010 akan berulang kembali. Dengan izin-Nya.



p/s: berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.

-

Wednesday, December 17, 2014

Hujan datang lagi!

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.


berdoalah! 
Hujan datang lagi! Pantai timur semenanjung Malaysia di landa hujan lagi dan ada sesetengah tempat sudah dinaiki air. Di Terengganu khabarnya sudah di landa gelombang banjir kedua. Hmm, kawasan kampung aku kena juga biasanya. Tapi bukan kawasan rumah tok aku la. Kawasan berdekatan je yang biasa naik air. Kawasan nak menghala ke rumah tok aku tu biasanya naik air.

Tempat aku tinggal ni dah dua hari hujan tak berhenti. Matahari pun tak berapa nak memunculkan diri. Jangan sampai sungai pahang, sungai semantan, sungai triang, sungai bera naik air secara mendadak sudah la. Terkepung lagi jawabnya nanti. Cukup la dah merasa dua minggu tak boleh kemana-mana. Cukuplah.

Hmm, tempat aku tinggal ni jika diikutkan akal fikiran manusia memang agak mustahil nak naik air sebab kawasan bukit tinggi. Ibarat kata, kalau tempat aku tinggal ni naik air, memang habis semua kawasan berhampiran ditenggelami air. Tapi bagi Tuhan Yang Maha Berkuasa, tak ada apa yang mustahil kan? Kun Fa Ya Kun.

Bila hujan turun, rutin harian ada sikit terganggu. Bukan terganggu sebab tak boleh buat kerja, tapi terganggu dengan sikap sendiri yang agak lemau bila cuaca sejuk. Jadi bukan salah hujan la bila rutin harian terganggu kan? Sendiri salah, sendiri tanggung. Jangan merungut.

Hujan tu rahmat kan? Cuba bayangkan jika hujan tak turun macam di gurun sahara tu. Boleh kamu bayangkan? Aku tak boleh nak bayangkan suasana tinggal di kawasan tanpa/kurang air macam di gurun sahara tu. Kalau kamu nak bayangkan, dipersilakan. Aku nak tidur. O_o

-

Thursday, December 11, 2014

AFF Suzuki : Syabas Harimau Malaya.

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Syabas Harimau Malaya! 
Mendebarkan!! Itulah apa yang aku rasa sepanjang perlawanan separuh akhir kedua di antara Harimau Malaya dan Vietnam tadi. Syabas diucapkan kepada pasukan Harimau Malaya kerana telah berjaya mendapatkan tiket untuk perlawanan akhir Piala AFF Suzuki.

Permainan Harimau Malaya tadi memang berlainan dengan apa yang diorang tunjukkan semasa perlawanan pertama di Shah Alam tempoh hari. Permainan kali ni memang seronok untuk di tonton. Puas hati aku tengok. Syabas sekali lagi.

Lima pertukaran yang di buat tu memang menunjukkan hasil yang positif. Semangat diorang lain macam. Mungkin hasil kritikan yang dilemparkan kepada mereka sebelum ni telah berjaya menambah semangat diorang untuk bermain dengan lebih baik. Kena kritik main tak bagus, jadi tadi diorang dah buktikan bahawa kritikan yang dilemparkan tu tak betul. Diorang boleh main dengan baik. Tapi kenapa perlawanan pertama diorang main macam harimau sakit perut? Hmm..bendera merah agaknya. o_O

Apa pun syabas dan tahniah diucapkan. Empat jaringan di Hanoi, satu jaringan di Shah Alam dah cukup untuk melayakkan Harimau Malaya untuk bermain di perlawanan akhir menentang Thailand. Syabas juga kepada pasukan Vietnam. Diorang main memang bagus tadi. Peluang pun banyak, cuma nasib tidak menyebelahi mereka. Hmm, lepas ni lawan Thailand. Harap Harimau Malaya berjaya menundukkan Gajah Putih sekaligus menjulang Piala AFF Suzuki untuk tahun 2014 nanti. Perlu usaha lebih keras untuk memastikan sejarah 2010 berulang kembali. Syabas!


p/s: Indra main lagi bagus daripada Safee. Setuju? O_o

-


Jangan klik ya!

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.


mereka yang kata! 
Jangan klik pautan lucah di Facebook, kata SKMM. Hmm.. sejak tiga, empat hari ni memang ada pautan-pautan yang menggunakan tajuk 'Gadis Mabuk Setelah Pesta' dan 'Aksi Lucu Gadis Mabuk Teruk' di facebook. Gambarnya boleh buat orang berdarah hidung. Siap ada nota 'suggested page' lagi. Ada facebooker yang klik pautan tu ke?

Menurut Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), jika kamu klik pautan tu kamu akan di minta untuk memasang perisian baru seperti 'plugin' dan 'plugin' tu sebenarnya malware tau! Kalau malware dah masuk sistem, habis la semua maklumat yang ada dalam sistem. Habis semua maklumat kena curi. Maklumat yang ada tu selalunya akan digunakan untuk buat perkara-perkara yang tak elok. Ibaratnya akaun kau sudah kena godam la. Kau nak ke tiba-tiba nama kau kena petik buat benda-benda yang tak elok? Hmm...

SKMM juga berkata, buat laporan penyalahgunaan terus kepada Facebook menerusi ruangan 'Report This Post - It's spam' jika ada facebooker yang jumpa pautan-pautan yang kandungannya lebih kurang sama macam pautan gadis mabuk tu. Kalau ada yang sudah tergatal jari, sudah terklik pautan tu dan sudah terpasang 'plugin' tu, cepat-cepatlah tukar kata laluan ya!

Sumber

p/s: gatal sangat nak klik tu kenapa? o_O

-

Wednesday, December 10, 2014

Malaysians most wanted?

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.


hensemkah mereka? O_o 
Pandai buat pandailah tanggung! Itulah apa yang orang selalu sebut-sebutkan. Maknanya setiap apa perkara yang kita buat, adalah tanggungjawab kita. Setiap perbuatan kita akan ada balasannya. Jika buat perkara baik, insha Allah kebaikanlah yang akan kita dapat. Jika buat perkara jahat, tunggu sajalah balasannya.

Hmm.. what you give, you will get it back. Kamu buat onar? Jangan ingat kamu boleh terlepas. Jika semasa hidup kamu boleh elak daripada menerima balasan, tunggulah balasannya di padang mahsyar nanti. Setiap perbuatan kita semasa hidup ni ada nilainya. Hmm.. aku hairanlah!! Apa motif diorang buat onar di stadium tu? Takkanlah sebab kena 'bakar' sikit dah panas telinga, lepas tu buat hal. Sekarang sudah jadi orang yang dikehendaki pula. Berbaloi ke buat semua tu? Kalau kena dakwa dan disabitkan kesalahan, kan tak pasal-pasal ada rekod jenayah. Busuk nama sendiri. Hmm, tak berbaloi.


yang last tu ninja ke? O_o
Apa pula perasaan mak ayah di rumah bila tengok muka anak terpampang di media sebab jadi orang yang dikehendaki? Mesti malu, kan? Kena pula cerita ni sampai ke telinga ahli-ahli mesyuarat tingkap, kecoh sekampung la jawabnya. Mak ayah berjalan menunduk la jawabnya dek kerana menjadi bualan orang. Orang tengok bola, kamu nak tengok bola. Kamu kutuk orang, orang balas tapi kamu yang panas telinga. Pernah dengar ayat ni tapi tak ingat bila dan di mana.. "Bila ada perasaan marah ketika kamu sedang berdiri, maka duduklah. Bila ada perasaan marah ketika kamu sedang duduk, maka berbaringlah". Pendek kata, walau dalam apa keadaan sekalipun kesabaran tu mesti ada. Bila kita ikut nafsu, tak kira la nafsu jenis apa pun, maknanya iblis dah berjaya menghasut la tu. Suka sangat si iblis tu bila dapat menghasut hamba Allah ni, ada geng katanya.

Kbai. o_O

-

ww: apa jawapannya?

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.


kita tengok siapa yang kena! o_O


p/s: apa-apa sajalah.

-

Tuesday, December 9, 2014

Selamatkan Harimau Malaya!

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Help us! Please!!!
Selamatkan Harimau Malaya! Oh, jangan salah sangka. Ini cerita tak ada kena mengena dengan pasukan bola sepak Harimau Malaya. Ini cerita tentang Harimau Malaya yang habitatnya berada di dalam hutan. Populasi Harimau Malaya ni sudah semakin terancam, sudah semakin pupus. Habitat dan kelangsungan hidup Harimau Malaya ni telah dan sedang di ancam oleh kerakusan hamba Allah yang bernama manusia.

Dikhabarkan bahawa pada tahun 1950-an, ada kira-kira 3000 ekor Harimau Malaya dikesan. Tetapi sekarang pada tahun 2014, cuma sekitar 250 hingga 340 ekor yang dikesan masih hidup. Ke mana hilangnya Harimau Malaya? Soalan tu harus ditujukan kepada pemburu haram dan kepada peneroka hutan haram. Dikhabarkan kepupusan Harimau Malaya berpunca daripada tindakan rakus mereka. Betul lah apa yang di kata "setiap apa yang berlaku di atas muka bumi ini adalah hasil daripada tangan-tangan manusia itu sendiri". 

tiger map
Mengikut The National Tiger Plan Malaysia, ada tiga kawasan utama untuk harimau di Semenanjung Malaysia. Iaitu di Belum-Temengor, Taman Negara dan Endau-Rompin. Harimau memerlukan kawasan hutan yang luas untuk terus hidup. Ia habitat semulajadi mereka. Usaha menyelamatkan harimau dengan membiarkan mereka hidup bebas di dalam habitatnya bermakna menyelamatkan ekosistem yang juga amat penting untuk kita sebagai manusia. Hutan adalah pembekal oksigen kepada kita, pembekal sumber air kepada kita, pembekal tumbuh-tumbuhan yang boleh kita jadikan ubat dan pelbagai lagi.

Jika kamu cakna akan kewujudan Harimau Malaya sekaligus mahu menyelamatkan ekosistem, hulurkanlah sedikit sumbangan. Bagi membantu mereka yang dipertanggungjawabkan untuk memastikan Harimau Malaya tidak pupus dan juga menyelamatkan ekosistem yang amat penting untuk kita sebagai manusia. Kewujudan harimau juga dapat memastikan keseimbangan ekosistem itu sendiri.

Sumbangan kamu boleh salurkan ke...
Tabung Selamatkan Harimau Malaya Kita. Melalui akaun Maybank, 5642-7651-6761 atau secara online ke pandashop.my/SOMTF/ .

p/s: ini bukan iklan berbayar, sekadar menghulurkan sedikit sumbangan.

-

Monday, December 8, 2014

Harimau sakit perut?

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

help me! here
Mengecewakan!!! Itulah perasaan aku dan mungkin ramai yang ada perasaan sama macam aku. Harimau sakit perut ke? Separuh akhir pertama di antara Harimau Malaya menentang Vietnam di Stadium Shah Alam. Langkah kiri untuk Harimau Malaya dalam separuh akhir pertama Piala Aff Suzuki? Nasib baik la kena 2-1 je. Ada la harapan sikit untuk tebus semula kekalahan tadi dalam perlawanan timbal balik di Hanoi nanti.

Sepak mula jam 20:00 dan dari sepak mula sampai habis, sang harimau kena buli. Agresifnya memang boleh tahan tapi setakat agresif sajalah. Tak dapat kekang corak permainan Vietnam pun. Paling tak best bila tengok depan gol pertahanan cuma tinggal dua orang je. Harimau main posisi 2-5-3 ke? Kalau ye pun nak menyerang sangat, seranglah ramai-ramai. lepas tu bila kena serang, pertahankanlah kubu tu ramai-ramai. Dari segi corak permainan harimau lebih agresif tapi vietnam lebih banyak guna otak. Kurang agresif tapi setiap kali diorang buat serangan, licik tapi menjadi. Gerakan vietnam pun laju. Hantaran yang diorang buat pun semua sampai ke kaki yang sepatutnya. Harimau punya hantaran semua  kena halang. Bola di kaki? Kena rampas? Sedih!!!

Hmm... dengar kata ada penyokong harimau buat onar di stadium eh? Sebab tak menang? Provokasi? Panas telinga kena bahan? Siap ada penyokong vietnam yang berdarah. Kenapa tak salahkan orang yang mengawal bola di tengah padang tu? Apa pun, kalau ini la corak permainannya. Jangan harap nak ulang sejarah 2010. Silap-silap separuh akhir pun dah 'bungkus'. Bola itu bulat kecuali bola ragbi. Ngeng!!!

Melopong mulut aku si penyokong suam-suam kuku ni tengok diorang main. Diorang main bola ke main sepak-sepak bola? o_O

-


Wednesday, December 3, 2014

Sudah tukarkah?

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Sudah tukarkah? *source*
Haiyo, sudah tukar tempat ke? Hmm... lambat pick-up la aku ni. Almaklumlah, penyokong suam-suam kuku kan. Hehe.

Ini cerita pasal bola sepak. Cerita yang sudah beberapa hari orang bualkan. Malah sebenarnya sudah dipersoalkan oleh ramai peminat bola sepak tanahair. Menteri pun sudah di tanya dan sudah pun menjawab soalan yang di tanya. Pasal semi final AFF Suzuki Cup di antara Harimau Malaya dan Vietnam yang pada asalnya dikatakan akan bermain di Stadium Bukit Jalil. Sekarang sudah ditukarkan ke Stadium Shah Alam pula. Atas alasan keadaan rumput di Stadium Bukit Jalil, masih belum bersedia untuk digunakan. Pandai rumput tu cakap dia masih tak bersedia, kan? Heh

Biarlah main di mana pun. Keadaan padang bukan penentu sama ada pasukan itu hebat atau tidak. Pemain-pemain muda di Brazil, asalnya cuma bermain di padang yang jika sekali lihat, orang akan bertanya itu kubang kerbau atau padang bola? Jika bermain di waktu malam, diorang main di gelanggang futsal macam di Malaysia tetapi selalunya bekalan elektrik akan terpadam ketika sedang bermain. Terpaksa tunggu bekalan elektrik ada semula baru dapat sambung main. Tetapi hasilnya? Ramai pemain Brazil yang hebat, kan? Hmm... tapi memang tak salah rasanya orang ramai mempersoalkan keputusan tukar gelanggang tu. Dana sudah habis berjuta untuk baik pulih keadaan padang tapi...padang tak boleh guna. Sedih!

Apa pun buat pemain Harimau Malaya, mainlah elok-elok tak kira di mana kamu bermain. Pengurus, jurulatih dan staf hanya membuat perancangan. Yang menentukan kalah atau menang ialah kamu sendiri, nasib dan keizinan-Nya. Bola di kaki kamu, jadi kamu yang akan menentukan ke mana arah bola tu akan di tendang. Sama ada menggegar gawang atau membuat pengutip bola di tepi padang sibuk, terpulang kepada kamu. Pemain ke-12 tu boleh bersorak di mana-mana saja kan? Kalau betul kamu penyokong tegar, kamu tetap akan menyokong. Tak kisahlah sama ada dapat masuk stadium atau tidak. Hmm... takde maknanya aku nak back-up si KJ tu!

You want to know more story about football? Just click here!!

p/s: apa pun tak boleh.
.

Tuesday, December 2, 2014

Disember sudah tiba.

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum dan salam sejahtera.


2014 sudah hampir tamat tempohnya.
Hai. Disember 2014 masihi sudah tiba. Maknanya tahun 2014 masihi bakal melabuhkan tirainya dalam tempoh 30 hari. Apa ada dengan Disember? Hmm, nak mohon "December, please be nice to me?" December always nice, you are the one who should be nice with December. Entah apa-apa. O_o

Jika di Malaysia, Disember sinonim dengan hujan dan banjir. Terutamanya di bahagian pantai timur semenanjung Malaysia. Monsun timur laut, kan? Di tempat aku, 1 Disember dimulakan dengan hujan dan suasana yang lembab sepanjang hari. Lembab tanah yang di pijak. Lembab udara yang di hirup. Lembab juga orang yang memijak tanah dan menghirup udara? Kebarangkaliannya besar sebab cuaca sejuk, mulut asyik menguap dan mata asyik nak pejam. O_o

Disember juga musim cuti sekolah di Malaysia. Bila musim cuti sekolah, ramailah adik-adik lelaki yang dikhatankan. Itu bagi adik-adik lelaki. Bagi abang-abang dan kakak-kakak, bila musim cuti sekolah kebanyakan mereka akan mengkhatamkan zaman bujang mereka. Dua hati bersatu, mengikat janji sehidup semati. Semoga kekal bahagia hingga ke akhir hayat. Lebih bagus lagi jika keduanya dapat kekal bersama di dalam syurga Allah nanti.

Dan perkara paling penting yang berlaku di Malaysia pada Disember 2014. Bermula 1 Disember 2014, TIADA LAGI SUBSIDI MINYAK. Harga minyak di Malaysia akan ditentukan mengikut harga purata berdasarkan harga minyak di pasaran dunia. Dengan itu Malaysia sudah berjaya mengurangkan perbelanjaan sebanyak lebih kurang USD$14 ke 20 billion setahun untuk subsidi minyak. Harap duit tu tak dibazirkan begitu sahaja. Makanya jika harga minyak di Malaysia turun, berterima kasihlah kepada sesiapa yang mengawal harga minyak dunia. Dan jika harga minyak di Malaysia naik, jangan salahkan kerajaan tetapi salahkan sesiapa yang mengawal harga minyak dunia. Ingat anak-anak! O_o

Ada orang kata, "jangan tahu nak merungut saja. Harga turun kau bising, harga naik lagi kau bising. Apa yang kau nak sebenarnya?" Oh, satu lagi. Hujung bulan nanti ada perayaan hari natal untuk mereka yang beragama kristiankan? Jadi, selamat menyambut hari natal kepada kamu. Sekadar meraikan.

Apa-apa sajalah. O_o

.

Sunday, November 30, 2014

Old Town White Coffee.

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum dan salam sejahtera.


coffee is my favorite.
Old Town White Coffee. CPUV (cost per unique visit) terbaru yang melekat di blog ni. Masih dalam status "on going" dan aku harap biarlah dia melekat lama-lama. Alhamdulillah, rezeki Dia bagi melalui Nuffnang dan advertiser yang tertarik untuk memberi sedikit saguhati. Terima kasih diucapkan dan aku harap lepas ni akan ada lagi. o_O

Old Town White Coffee. Seingat aku baru sekali aku masuk untuk merasai sendiri keenakan kopi yang disediakan. Actually bukan kopi sahaja yang di jual, macam-macam ada. Pilih saja apa yang kamu mahu tapi kena ikut apa yang ada dalam menu sajalah. Aku masuk tu pun atas jemputan orang. Kalau nak harap kaki aku sendiri melangkah memang tak akan terjadi. Tapi kopi yang disediakan memang harum dan sedap, tak puas minum. Lainkali kalau ada orang nak belanja, aku akan pergi lagi. o_O

Old Town White Coffee. Aku pergi sebab ada kawan nak perkenalkan satu projek untuk buat duit. Lebih kurang MLM je projek tu. Pergi jumpa otai pasal projek tu. Penerangannya memang berjaya menarik minat aku tapi aku terpaksa tolak. Projek tu memerlukan komitmen yang tinggi dan juga sedikit modal untuk pelaburan. Modal boleh di cari tapi komitmen, agak sukar untuk di beri. Komitmen yang sedia ada pun adakalanya melemaskan, nak tambah komitmen lagi? Harus difikirkan baik dan buruk ke atas diri sendiri. Jika aku fikir komitmen tu hanya akan menyebabkan aku terjerat leher, selamat tinggal aku ucapkan. Insha Allah rezeki ada di mana-mana, cuma usaha perlu ada. No pain no gain, orang putih kata. Tapi kalau diri sendiri yang tempah masalah? Istighfar, senyum dan selesaikan masalah tu. Meratap lama-lama pun tak guna. Jika jatuh bangun semula. Jangan putus asa sebab Dia tak suka hamba-Nya putus asa.

Doa, usaha, inisiatif dan tawakal. Insha Allah.

-

Harimau tundukkan singa.

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum dan selamat sejahtera.


harimau tunjuk taring?
Pertamanya, tahniah diucapkan kepada pasukan Harimau Malaya kerana berjaya menundukkan pasukan Singa dalam perlawanan tadi. Dengan hasil usaha pemain dan pasti kerana izin-Nya, akhirnya Harimau Malaya berjaya melaksanakan misi wajib menang tu.

Tahniah juga kepada pasukan Singa kerana kalau mengikut apa yang dikatakan oleh pengulas tadi, pasukan Singa lebih bermain secara berpasukan, lebih tersusun dan menarik berbanding pasukan Harimau Malaya. Aku pun suka tengok corak permainan pasukan Singa tadi. Cuma adat pertandingan pasti akan ada yang menang, ada yang tewas. Apa pun, salam 3-1 ya. o_O

Hasil hantaran daripada Amri Yahyah, Safee Sali berjaya menjaringkan gol pada minit ke-61. Kemudian Khairul Amri berjaya menyamakan kedudukan pada minit ke-83, hasil daripada sepakan percuma. Kemudian akibat daripada kekasaran terhadap Amri Yahyah di dalam kotak penalti, Harimau Malaya berjaya memperolehi sepakan penalti. Safiq Rahim berjaya melakukan tendangan menjadikan Harimau Malaya mendahului pada minit ke-93. Mungkin akibat tersilap percaturan, penjaga gawang pasukan Singa meninggalkan gawangnya dan sekaligus menyebabkan pasukan Harimau Malaya berjaya menghasilkan jaringan mudah pada minit ke-94. Jaringan yang dilakukan oleh Indraputra tu menjadikan mata akhir perlawanan menjadi 3-1 sekaligus memastikan pasukan Harimau Malaya layak untuk bermain di peringkat separuh akhir.

Perlawanan separuh akhir pertama di antara Harimau Malaya dan Vietnam, akan berlangsung pada 7 Disember 2014 di Stadium Bukit Jalil. Harap Harimau Malaya dapat menang dengan jaringan yang banyak untuk dijadikan bekalan pada perlawanan timbal balik di Vietnam nanti. Dan semestinya untuk memastikan tiket perlawanan akhir berada dalam genggaman. Skill individu tu memang bagus tapi kalau dapat guna skill berpasukan lebih bagus. Lebih terjamin walaupun tiada jaminan. Harap sejarah 2010 akan berulang kembali. Selamat berjuang.

p/s: apa-apa saja lah!
-

Saturday, November 29, 2014

misi wajib menang!

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum dan salam sejahtera.

am really hope that dream will come true.
Hari ini misi wajib menang bagi pasukan Harimau Malaya akan berlangsung. Misi memburu kemenangan bagi memastikan pasukan Harimau Malaya layak untuk bermain di peringkat separuh akhir dan seterusnya ke peringkat akhir Piala AFF Suzuki 2014. Tidak boleh seri dan pastinya tidak boleh tewas. Wajib menang tapi jika tewas tidaklah berdosa. o_O

Tiada salahnya untuk berharap, kan? Dan aku pasti ramai yang mengharapkan kemenangan berpihak kepada pasukan Harimau Malaya. Hanya kemenangan yang perlu di cari dan jika mengikut rekod pertemuan di antara Harimau Malaya dan Singapura, kelebihan memihak kepada pasukan Harimau Malaya. Tapi semua itu hanya rekod dan kenyataannya hanya akan dapat diketahui dalam perlawanan hari ini. Menang atau kalah, kita tunggu keputusan di akhir perlawanan nanti.

Aku rasa kalau Harimau Malaya main macam semi final Piala Malaysia antara Pahang dan Kedah hari tu, kemungkinan untuk menang ada. Sepuluh orang menyerang dan sepuluh orang bertahan. Penjaga gol hanya menumpukan perhatian kepada gawang. Pemain ke-12 bersorak untuk menaikkan semangat sebelas orang pemain yang berada di tengah padang. Bola sepak sukan berpasukan, kan? Jadi renung-renungkanlah ayat ni, "I hate to speak about individuals. Players don't win you trophies, teams win trophies, squads win trophies. - Jose Mourinho."  Cakap banyak pun tak guna. Kita tunggu dan lihat saja hasilnya nanti. Selamat berjuang buat Harimau Malaya. Semoga sejarah 2010 akan berulang kembali.

"Football is a game about feelings and intelligence. - Jose Mourinho."

-

Friday, November 28, 2014

Berpakaian tapi telanjang.

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum dan salam sejahtera.

berpakaian tapi telanjang.
Hai! hadis dalam gambar tu aku dapat dari laman twitter petang tadi. Sahihkah? Da'ifkah? Jika da'if, ia tidak boleh digunakan untuk berhujah tetapi masih boleh digunakan sebagai panduan, kan? Jadi jika ada sesiapa yang mempunyai sumber rujukan, sila beritahu ya. Thank you in advance.

Semua manusia memerlukan pakaian, kan? Untuk menutup bahagian badan tertentu dari di pandang oleh manusia yang tidak sepatutnya. Bayi yang baru lahir pun akan dibalutkan dengan kain selepas selamat keluar daripada rahim si ibu. Apatah lagi yang sudah besar panjang. Masih adakah manusia yang sudah besar panjang tapi masih tidak berpakaian? Hmm.. orang yang kurang waras pun masih berpakaian lengkap, kan? Cuma mungkin pakaian yang di pakai tidaklah seperti pakaian manusia yang masih waras. Tetapi manusia yang masih waras, berpakaian seperti tidak berpakaian memang banyak. Buntang mata si mata keranjang memandangnya. Bukan mahu mendiskriminasikan golongan wanita tapi mungkin kerana seluruh badan wanita kecuali muka dan tapak tangan adalah aurat, maka ramai ahli-ahli agama membicarakan soal berpakaian tapi telanjang dan disinonimkan dengan wanita. Dalam kisah Isra dan Mi'raj Nabi Muhammad juga ada diceritakan tentang gambaran wanita yang menerima azab di neraka dengan di gantung rambutnya dan di potong payudaranya, kan? Semua seksaan itu berlaku kerana semasa hidupnya, mereka tidak menutup aurat dengan sempurna, kan? Hmm.. jika aku silap, mohon diperbetulkan.

sebelum langsing, longgar. selepas langsing, agak ketat.
Ada satu persoalan yang sedang bermain dibenak fikiranku. Kenapa semasa bentuk badan agak montel, mereka boleh menyarungkan pakaian-pakaian yang longgar? Pakaian yang tidak menampakkan bentuk badan, tidak menampakkan bonjolan yang sepatutnya hanya dapat dipandang oleh suami mereka. Selesa mata mereka yang memandang keindahan ciptaan tuhan. Tetapi selepas mereka berjaya melangsingkan badan, memperolehi bentuk badan yang diidam-idamkan, mereka mula mengenakan pakaian-pakaian yang agak ketat. Menampakkan bentuk badan, menampakkan lekuk dan bonjolan yang sepatutnya hanya dapat di lihat oleh suami mereka kepada sesiapa sahaja. Seronok si mata keranjang apabila dapat memandang 'keindahan' ciptaan tuhan. Malu jika orang melihat badan yang menggeleber tetapi tidak malu apabila orang dapat melihat bonjolan yang membusung dan lenggokan yang menggetar nafsu? Adakah menutup aurat itu hukumnya harus? Tidak wajib? Dilakukan boleh, tidak mengapa jika tidak dilakukan? Hmm.. soalan itu biar kamu sendiri yang fikirkan jawapannya. Aku tidak akan mengadili mereka dengan mengatakan mereka-mereka itu akan ke syurga atau ke neraka. Itu urusan Yang Maha Berkuasa dan Yang Maha Adil untuk menentukan hala tuju mereka di akhirat nanti. Mungkin aku sendiri merupakan ahli neraka. Siapa tahu? Na'uzubillahiminzalik. Maaf jika ada terkasar bahasa, tersinggung perasaan.

Sekali terpandang tetapi dengan segera mengalihkan pandangan, masih boleh dimaafkan. Sekali terpandang dan terus memandang disertakan pula dengan nafsu, mungkin akan terbuka jalan menuju kepada zina. Jika kamu sendiri yang menghidangkan permandangan, tidakkah kamu boleh dianggap sebagai penyebab berlakunya zina? Salah yang memandang kerana tidak mampu mengawal pandangan tetapi dengan permandangan yang dihidangkan oleh kamu menjadi penyebab iblis berjaya mengetuk pintu nafsu untuk mengekalkan pandangan yang memandang ditumpukan kepada permandangan yang dihidangkan. Semua itu fitnah dunia.

Jangan hanya sekadar membalut aurat tetapi tutuplah aurat mengikut apa yang telah disyariatkan. Lelaki juga perlu ingat. Aurat lelaki dari atas pusat hingga ke bawah lutut. Tetapi itu tidak bermaksud dengan sewenang-wenangnya kamu boleh tidak memakai baju. Bangga dapat menayang dada yang berbulu? Ia tidak salah, cuma kurang sopan.

p/s: dari mata turun ke hati dan jika baik hatinya, dengan izin-Nya semua akan selamat. o_O

-

Thursday, November 27, 2014

Malaysia vs Thailand - Piala AFF Suzuki

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

hmm, not bad.
Makan bola, tidur bola, semuanya bola. Ayat yang biasanya menggambarkan betapa minatnya seseorang itu terhadap sukan bola sepak, kan? Mereka sanggup berkorban segalanya demi bola sepak. Ada yang sanggup bersengkang mata demi menonton siaran langsung perlawanan bola sepak. Ada yang sanggup berhabis demi mengumpul barang-barang yang berkaitan pasukan atau pemain bola sepak yang diminati. Aku? Suka gitu-gitu saja. Kalau rasa nak tengok, aku akan tengok. Sekadar menjadi penonton.

Hari ini (26.11.2014) lebih kurang jam 19:30 tadi, setelah lebih dua jam tertangguh akibat hujan dan petir, telah berlangsung satu lagi perlawanan bola sepak membabitkan pasukan Malaysia dan Thailand. Demi memburu tempat yang selesa dalam usaha untuk merebut gelaran juara bagi Piala AFF Suzuki 2014. Bertempat di Stadium Jalan Besar, Singapura. Thailand juara tiga kali Piala AFF Suzuki kan? Dan Malaysia pernah menjadi juara bagi edisi 2010 kan? Seronok aku tengok corak permainan mereka tadi.

Sejak awal permainan lagi pasukan Malaysia dan Thailand sudah melakukan serangan. Agresif corak permainan kedua-dua pasukan. Tapi kelebihan serangan lebih memihak kepada pasukan Thailand sebab corak permainan mereka agak tersusun dan laju. Pasukan Malaysia banyak melakukan kesilapan dari segi hantaran. Banyak hantaran yang dilakukan, tersekat di kaki pemain lawan. Atau mungkin hantaran tersekat kerana pemain lawan lebih kemas corak permainannya? Hmm..walau apa pun, pasukan Malaysia berjaya melakukan jaringan pada minit ke-28" menerusi Amri Yahyah sebelum disamakan kedudukan jaringan oleh pemain Thailand, Adisak Kraisorn pada minit ke-42". Cubaan Amri Yahyah pada minit ke-44" hampir membuatkan mulut semua orang ternganga. Tendangan dari tengah padang hanya dibatasi palang gol. Jika tidak pasti akan menjadi bualan ramai.

Bermula babak kedua, permainan mula berubah corak. Thailand bermain dengan lebih berhati-hati, tetapi dalam masa yang sama tetap melakukan serangan. Begitu juga pemain Malaysia. Pada minit ke-62" Malaysia meledakkan satu lagi jaringan melalui Safiq Rahim sebelum pemain Thailand, Charyl Chappuis menyamakan kembali kedudukan kepada 2-2 pada minit ke-72". Tetapi nasib tidak menyebelahi pasukan Malaysia apabila pemain Thailand, Adisak Kraisorn berjaya menjaringkan gol pada minit ke-89" sekaligus memastikan kemenangan menjadi milik pasukan Thailand.

Hmm, tahniah kepada pasukan Thailand dan kepada pasukan Malaysia, jangan putus asa. Adat pertandingan, ada yang menang, ada yang kalah. Usaha lagi dalam perlawanan seterusnya.

.

Monday, November 24, 2014

AFF Suzuki: Malaysia VS Myanmar

Bismillahirrahmanirrahim. 
 Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Kosong, kosong.

Saingan Piala AFF Suzuki kembali lagi. Malaysia akan bersaing dalam kumpulan B bersama Thailand, Singapura dan Myanmar. Setelah hampir satu jam tertangguh akibat hujan lebat, petang tadi (23.11.2014) lebih kurang jam 18:20, telah berlangsung perlawanan di antara Malaysia vs Myanmar bertempat di Stadium Jalan Besar, Singapura. Seri tanpa jaringan keputusannya. 



Saingan pertama pasukan Malaysia atau lebih dikenali sebagai Harimau Malaya untuk merebut kembali piala kejuaraan AFF Suzuki yang pernah dimenangi pada 2010. Adakah pasukan Malaysia akan berjaya untuk menjadi juara pada musim ini? Hmm semuanya bergantung kepada daya juang semua ahli pasukan untuk memastikan ianya menjadi realiti. Sebagai penyokong suam-suam kuku pasukan Malaysia, aku harap dapatlah mereka semua menukar mimpi menjadi realiti, kan? Hehe O_o

Secara keseluruhannya perlawanan tadi, bagi aku agak membosankan. Bukan sebab diorang main tak best tapi sebab diorang tak dapat score langsung. Hmm nasib baik la pasukan lawan pun tak dapat nak score. Corak permainan diorang tadi, okay la. Agak agresif tapi mungkin sebab keadaan padang yang licin antara puncanya, agaknyalah. Disebabkan corak permainan agresif tu juga la seorang pemain iaitu Gary Steven Robbat di arah keluar padang kerana menerima dua kad kuning. Hmm, baru perlawanan pertama dah kena buang padang. Agak menyedihkan.

Banyak juga peluang diorang nak score tadi. Amri Yahyah dah dapat peluang nak score di awal permainan tapi terpaksa gigit jari kerana linesman dah angkat bendera sebab offside. Dua tiga kali juga peluang yang Amri dapat tapi pertahanan Myanmar agak kebal dan akhirnya peluang hanya tinggal peluang. Sepakan percuma yang Mahali Jasuli ambil di hujung separuh masa pertama tadi pun hampir-hampir menjadi tetapi penjaga gawang Myanmar dah buka langkah awal-awal makanya tak menjadi jugalah tendangan percuma tu. 

Semua pemain memang layak untuk mendapat pujian kerana mereka tetap dapat mempertahankan gawang daripada bocor walaupun terpaksa bermain dengan 10 orang sahaja. Pertahanan agak kebal walaupun ada ketikanya menjadi kucar-kacir akibat di desak oleh serangan yang dilakukan pemain Myanmar. Peluang nak score memang banyak tapi....hmmm tak ada rezeki. Perlawanan seterusnya kena usaha lagi. Pastikan mimpi itu bertukar menjadi realiti. Okay!

p/s: lepas ni lawan Thailand. Agak-agak kamu?


Sunday, November 23, 2014

Berapa banyak garam kau makan?

Bismillahirrahmanirrahim. 
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

"Kau apa tahu? Aku ni makan garam dulu dari kau! Aku tahu la!"

Hmm, biasa dengar ayat macam tu? Kalau secara berdepan aku tak pernah dengar lagi tapi dalam drama atau filem atau apa saja yang berkaitan, selalu dengar ayat macam tu. Terutama sekali bila orang tua bertegang lidah dengan orang yang lebih muda. Hmm, orang bila makan banyak garam risiko kena penyakit darah tinggi tu lebih tinggi kan? hehe o_O

"Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepada-Ku" - (Adz-Dzaariyaat 51:56)

Ayat siapa makan garam dulu ni biasanya menggambarkan kesenioran seseorang manusia tu kan? Maknanya orang tu lebih tua daripada orang yang di tempelak tu la. Atau dalam bahasa mudahnya "aku senior, kau junior jadi hormatlah sikit" Apa yang hebatnya jadi senior? Banyak ilmu? Tak guna banyak ilmu tapi tak diamalkan dan tak dicurahkan ilmu tu kepada orang lain. Lebih pengalaman? Tak guna juga kalau pengalaman tu tak dikongsikan kepada orang lain supaya orang lain juga mendapat lebih pengalaman. Lebih matang? Hmm umur yang banyak tak semestinya matang dan umur setahun jagung tak semestinya tak matang. Senang cakap tua atau muda, sama-sama saling melengkapi. Tak ada orang tua, tak ada la orang muda. Tak ada orang muda, agak-agak orang tua wujud tak? o_O

Orang tua di hormati, orang muda disantuni. Jangan jadi bodoh sombong dengan merasakan diri tu hebat. Walaupun orang tua tak belajar tinggi dan kau di hantar oleh orang tua untuk belajar tinggi-tinggi, tak bermakna kecerdikan kau lebih tinggi daripada orang tua kau. Tak bermakna kau boleh tempelak sesuka hati. Walaupun orang muda tu hanya kerja kuli dan kamu sebagai orang tua berpangkat tinggi, tak bermakna kau boleh letak orang muda tu di bawah kaki. Tanpa orang tua, mungkin orang muda tak mampu belajar tinggi-tinggi. Tanpa orang muda jadi kuli, boleh ke orang tua dapat pegang jawatan tinggi? Jangan ingat orang tua betul semua dan orang muda tak ada guna. Dua-dua ada fungsi di dunia ni. Allah tak cipta manusia hanya untuk goyang kaki tapi untuk menjadi khalifah di atas muka bumi yang sementara ni. 

Jadi tak kiralah kau tua atau muda, tujuan utama kita diciptakan oleh Allah adalah untuk menyembah dan beribadat kepada-Nya. Nak tau kau hebat atau tidak, tunggu di hari pengadilan nanti. Kalau dapat masuk syurga baru boleh dikatakan hebat. Ingat tu!

p/s: kita sama-sama menegur salah dan silap ya! o_O

Friday, November 21, 2014

Banjir besarkah?

Bismillahirrahmanirrahim. 
 Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Banjir besar ke di pantai timur Malaysia tahun ni? Kelantan dah ada kawasan yang naik air. Terengganu, paling teruk rasanya buat masa sekarang. Air paras pinggang pun ada. Katanya dua universiti terpaksa di tutup sebab air naik tinggi sangat. Ramai yang kena pindah ke tempat yang lebih selamat. Siap ada jalan runtuh lagi. Apa khabar la sedara mara aku kat sana?  Harap tahun ni tak naik air la ya. Pahang pun dah ada kawasan dinaiki air kan? Perak? Kedah? Bukan pantai timur tapi ada juga kawasan yang naik air kan? Hmm, banyak kawasan dah naik air.


Tiap-tiap tahun masalah yang sama. Malah jika diperhatikan, setiap tahun makin buruk. Kawasan yang selama ini air tak naik, sekarang naik air. Kawasan yang selama ni airnya naik sikit, sekarang airnya naik makin banyak. Kawasan yang selama ini air naik banyak? Makin banyak atau makin kurang? Ada kawasan yang selama ni air naik tapi tahun ni tak naik air? Monsun timur laut ni biasanya sampai januari kan? Lama lagi tu, jadi harap mana-mana kawasan yang biasanya naik air tu bersiap sedialah ya. Harapnya lain kali air tak naik dah.

Friday, November 14, 2014

Nombor telefon pelacur?

Bismillahirrahmanirrahim. 
 Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hmm, sejak bila aku ada simpan dan menjadi penyebar nombor telefon pelacur? Sejak bila aku jadi bapak ayam ni? Ada sesiapa yang boleh beritahu? Aku tak tahu langsung ni! o_O



Pelik bin ajaib bila log in nuffnang untuk tengok trafik dan sebagainya dan tertengok list keyword untuk minggu ni. Tersengih macam kerang busuk bila tengok keyword 'nombor telefon pelacur' tu. Haish, senang sangat orang nak buat maksiat sekarang ni kan. Google kan saja, segala informasi di hujung jari anda. Hellokan saja, ayam pun sampai. Hmm, jangan sampai Allah turunkan bala ya! Bukan kamu seorang saja yang akan kena nanti! o_O

Lagi satu, rumah merah pak long burung tu apa? Hmm, apa pun tak boleh. o_O

Ada hikmahnya, kan?

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

gambar pinjam

Kebijaksanaan daripada Allah, kelebihan atau tujuan sebenar di sebalik sesuatu perkara, kejadian dan sebagainya. Itu takrif hikmah yang tertulis di laman web Pusat Rujukan Persuratan Melayu. Hmm...apa hikmah di sebalik kejadian? Hanya orang yang berfikir akan mendapat jawapannya. Jadi fikir-fikirkanlah maksud yang tersirat di sebalik sesuatu perkara ya!

Sambil menunggu pelanggan tadi, aku belek akhbar dan terbaca artikel tentang jaguh badminton negara, Dato Lee Chong Wei sudah kembali turun untuk menjalankan latihan. Walaupun telah digantung daripada menyertai sebarang pertandingan, latihan tetap perlu diteruskan, kan? Practice make perfect, orang putih kata. Hmm..ye ke? Tak kisahlah betul ke tidak ayat tu. o_O

Bagi kamu, apa hikmah di sebalik penggantungan Dato Lee Chong Wei ni? Bagi aku, jika sebelum ini beliau perlu fokus untuk menyiapkan diri bagi menyertai kejohanan, tapi sekarang tidak perlu lagi kan? Jadi, inilah masanya untuk beliau menurunkan ilmu yang ada kepada pemain pelapis. Untuk memperkuatkan pemain pelapis memandangkan selama ini, pemain pelapis yang ada amat sukar untuk memenangi perlawanan. Jika selama ini negara, selalunya hanya mengharapkan beliau untuk menjulang pingat kemenangan. Jadi tidak salah rasanya beliau menurunkan ilmu bagi memperkuatkan pemain pelapis untuk bersama-sama menggalas tanggungjawab, dalam usaha untuk mengharumkan nama negara dalam arena badminton. Tak kan selamanya beliau seorang sahaja yang diharapkan untuk pikul tanggungjawab tu!

Beliau ada ilmu yang banyak dan pengalaman yang luas dalam arena badminton. Selain daripada barisan jurulatih yang ada, beliau juga boleh berkongsi segalanya kepada pemain pelapis, kan? Bagaimana cara untuk menghadapi setiap tekanan yang ada. Bagaimana untuk memantapkan lagi corak permainan. Bukankah selama ini, alasan gagal mengawal tekanan dan kurang kemahiran yang di beri setiapkali pemain pelapis gagal memenangi perlawanan? Fizikal mantap tetapi mental kurang mantap. Itulah cakap-cakap yang biasa di dengar setiapkali pemain tewas dalam perlawanan. Jadi, inilah masanya untuk mempersiapkan pemain pelapis, fizikal dan mental. Atau masih mahu menunggu? Hmm...ini hanya pandangan aku, terpulanglah jika mahu difikirkan atau tidak.


p/s: majulah sukan untuk negara. eh? o_O

Friday, November 7, 2014

Yang mana satu?

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Photo credit: www.babble.com

Yang mana satu? Hidup kita ni memang selalu kena buat pilihan kan? Yang mana baik, yang mana buruk, kita kena pilih. Tersalah pilih, buruk akibatnya di akhirnya nanti.

Tapi 'yang mana satu' yang aku perlu pilih ni tak berkait dengan kehidupan harian. Ia berkenaan dengan profile blog ni. Yang mana satu aku perlu guna? Profile blogger atau profile google? Yang mana satu lebih cekap? Maksud aku, cekap menarik trafik lah kan. Selain daripada skill SEO yang perlu diterapkan dalam penulisan, konteks penulisan yang bermanfaat dan menarik, bersilaturrahim ke blog kawan-kawan blogger, promosi yang berkesan, profile juga memainkan peranan kan? Jadi, profile yang mana satu perlu aku guna? Boleh tolong aku? o_O



p/s: aku yang keliru. o_O

Musim tengkujuh?

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Gambar hiasan

Musim tengkujuh atau dalam istilah lainnya musim monsun timur laut selalunya akan melanda pantai timur semenanjung Malaysia, kan? Betulkan jika aku silap. Maksudnya apabila musim tengkujuh ni tiba, kawasan pantai timur semenanjung Malaysia ni akan dilanda banjir. Banyak kawasan di Kelantan, Terengganu, Pahang dan Johor akan dilanda banjir. Memang tiap-tiap tahun berlaku. Tapi benarkah banjir hanya berlaku pada musim tengkujuh? Hmm...macam mana pula dengan banjir kilat? o_O

Kawasan yang paling kerap berlaku banjir ni biasanya kawasan yang berhampiran dengan punca air kan? Kawasan berhampiran laut, kawasan berhampiran sungai dan kawasan berhampiran paya. Bila monsun timur laut ni datang, ia akan datang bersama awan hujan. Bila awan hujan datang, makanya hujan la yang akan turun kan? Takkan embun pula yang turun. Hmm...bila hujan turun dengan banyak, air laut, air sungai dan air paya akan bertambah. Tapi jangan dilupakan air longkang sebab air longkang juga akan bertambah bila hujan turun. Jadi kita perlulah jaga sungai, paya dan longkang ni jangan sampai tersumbat, tersekat alirannya atau kau akan terpaksa mengharung air.

Musim tengkujuh sinonim dengan hujan sinonim juga dengan banjir. Selagi Allah belum arahkan malaikat untuk meniup sangkakala, selagi itulah kita akan menghadapi musim tengkujuh ni. Suka atau tidak, memang kita akan menghadapinya kecuali jika kita menggunakan akal yang ada untuk menyelesaikan masalah banjir. Bukan menjadi punca berlakunya banjir. Semak samun yang ada di pinggir sungai atau paya tu, sila-silalah di tebas dan di buang. Sampah sarap jangan di buang ke dalam sungai, paya dan longkang. Bila aliran air tersekat, jangan pula melalak bila banjir. Tunding jari menyalahkan orang tak buat kerja penyelenggaraan, walhal kamu sendiri yang tak bertanggungjawab, menjadi punca aliran air tersekat.

Pembangunan yang tidak terancang juga boleh menjadi punca banjir kan? Buat bangunan lima puluh tingkat tapi longkang hanya lima inci? Buat longkang tapi air yang mengalir entah ke mana pergi? Hmm...entahlah, aku bukan pakar bab ni. Kamu fikirlah solusi, supaya dapat menyelesaikan masalah banjir ni kerana masalah banjir ni berpunca daripada sikap kita sendiri sebagai penduduk di bumi ni. Musim tengkujuh atau monsun timur laut akan tetap terus berlaku selagi dunia belum kiamat.  o_O 




Seronok membuli?

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

gambar hiasan

Buli bermaksud mempermain-mainkan orang, biasanya orang yang lemah dengan tujuan untuk menggertak, mencederakan, menakutkan orang yang berkenaan. Itu definisi membuli mengikut apa yang diberitahu oleh Dewan Bahasa dan Pustaka. Seronokkah membuli? Terasa diri hebat apabila dapat menindas orang lain? Apa rasa jika kamu pula yang dibuli? Hmm..Kamu jawab sendiri ya. o_O

Kamu pernah dibuli? Atau kamu pernah membuli? Aku, rasanya dua-dua aku pernah. Tapi membuli zaman aku sekolah dulu bukan macam sekarang. Zaman aku dulu, paling teruk pun kena tiup lampu kalimantang sampai padam je. Kalau setakat merangkak bawah katil macam latihan askar merangkak bawah kawat tu, biasa. Zaman aku dulu, membuli bukan untuk menindas tapi untuk mengajar junior-junior untuk faham erti susah senang apabila hidup sendiri. Paling lama pun dua atau tiga hari saja. Lepas tu senior dengan junior boleh jadi kawan, saling hormat-menghormati. Cuma bila bab senior 'minta tolong' junior buat sesuatu tu adatlah, kan? Lelaki? Permpuan? Sama saja. Jangan nak nafilah! o_O

Membuli zaman sekarang ni ekstrim sangatlah! Bila tengok video-video yang tersebar tu, rasa nak cepuk je mangkuk yang buat onar tu. Dah macam nak membunuh! Sesuai rasanya diorang ni di hantar ke Gaza, jaga Masjid Al-Aqsa tu, pergi bertumbuk dengan askar zionis tu. Kalau macam itu gaya 'membuli', apa perasaan yang akan timbul di antara junior dan senior? Hormat atau benci? Apa junior tu suci sangat ke? Dia tak ada kawan-kawan? Maksud aku di luar asrama? Dalam asrama mungkin senior 'berkuasa' tapi di luar tak ada istilah senior atau junior. Mungkin junior tu tak akan 'kotorkan' tangan dia dengan melakukan perkara yang sama tapi kawan-kawan dia? Aku rasa mungkin berlipat-kali ganda senior tu kena.

Kamu mahu orang 'hormat' tapi kamu tak nak 'hormat' orang. Mana boleh itu macam! Sama juga la antara orang tua dengan orang muda, cikgu dengan pelajar, bos dengan pekerja, pemimpin dengan rakyat. Kalau rasa mahu diri dihormati, hormati orang lain terlebih dahulu. Lu pijak wa lanyak. Amacam? o_O


p/s: ada, bagi, dapat.


Tuesday, November 4, 2014

Sudah aku jangka.

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.



Naik satu ringgit, turun semula satu ringgit, lepas tu naik semula satu ringgit lima puluh sen. Hmm..Memang sudah aku jangka harganya akan naik semula. Tak pelik langsung. Sebelum belanjawan dibentang hari tu dah naik satu ringgit. Lepas seminggu kalau tak silap diturunkan semula satu ringgit. Siap ada yang update status "alhamdulillah" lagi bila diturunkan semula satu ringgit tu. Sekarang? o_O

Kalau ikut apa yang tertulis dalam notis tu, 5 November 2014 bermulalah harga baru. Siap ada tambahan lima posen lagi! Kah! Kah! Kah! amek kau! o_O


p/s: bila lagi?

Sabar.

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.



Sabar. Mudah untuk dijadikan ungkapan tetapi agak sukar untuk dijadikan kenyataan. Hmm..agak sukar tapi semua tu bukan mustahil untuk dijadikan amalan, kan? Jika ditimpa musibah, sabar. Ucapkan "Inna Lillahi Wa Inna Ilaihi Roji'un" (dari Dia kita datang dan kepada Dia kita kembali). Atau maksud lainnya (bagi aku) musibah itu datangnya dari Dia jadi kita perlulah memohon bantuan dan berserah kepada Dia kan? Untuk meringankan, memimpin tangan, menunjuk jalan bagaimana untuk menghadapi musibah yang di beri kepada kita tu.

Musibah. Hmm..bunyi macam berat je. Macam satu bebanan pula bunyinya. Sebenarnya semua tu peringatan dari Yang Maha Mengetahui. Dia tahu kita sebagai manusia senang sangat termelencong dan tersasar daripada 'jalan yang sepatutnya'. Jadi Dia bagi la sedikit peringatan supaya kita tersedar dan kembali kepada jalan yang sepatutnya, kan. Almaklumlah, sejak diusir keluar daripada syurga sebab tak mahu sujud (hormat) kepada Nabi Adam, iblis dah berjanji akan menyesatkan manusia daripada jalan yang sepatutnya, sampai hari kiamat. Na'uzubillahi min zalik, minta dijauhkan. Hmm..kadang-kadang musibah tu datang sebab nak menguji tahap keimanan kita je. Jadi, sabar ya. Jalan menuju ke syurga memang agak mencabar tapi hasilnya nanti amat...tak dapat dibayangkan dek akal manusia.

Sabar itu sebahagian daripada iman. Maknanya apa? Kurang sabar maknanya kurang iman ke? Mungkin, sebab bila kurang sabar maknanya iblis dah berjaya memujuk nafsu supaya melakukan perkara yang tak sepatutnya. Hmm...teringat pula kisah sendiri bila bercakap tentang sabar ni. Dek kerana kurang sabar menunggu giliran, secara tak langsung aku dah menyusahkan orang lain. Walau apa alasan yang aku bagi (kepada diri sendiri), hakikatnya aku hanya menipu diri sendiri. Aku dah menyusahkan orang lain. Silap-silap sikap kurang sabar tu boleh memakan diri sendiri. Hmm...sabar tak ada had. Sabar tu iman.

Senyum. ^_^


p/s : dah lama terabai, harap ada lagi yang sudi baca. o_O

Monday, July 14, 2014

Jaga-jaga rujukan kita!

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

baby ni comel!

Dunia makin maju, cara untuk membuat rujukan tentang satu-satu perkara juga telah maju. Semuanya berada di hujung jari kita. Tapi kena hati-hati dengan sumber rujukan yang kita mahu guna. Aku ada terima satu mesej dari whatsapp yang berbunyi:
"Salam semua. Pagi ini terima pesanan dari whatsapp group Ustaz Zainudin, dari Jabatan Agama Islam Selangor. Dia suruh sebarkan perkara ini. Ada satu puak telah dengan sengaja membina beberapa website untuk menyebarkan maklumat yang salah mengenai Al-Quran dan Hadith. Dengan itu sila berhati-hati terhadap website tersebut dan sila beritahu sahabat lain. 
www.answering-islam.org
www.aboutislam.com
www.thequran.com
www.Allahassurance.com
Tolong kirim pesanan ini kepada seramai muslim yang boleh kerana jika tidak, mungkin ramai orang Islam akan mendapat maklumat yang salah mengenai agama Islam. Tadi ada minta seorang ustaz di UM untuk periksa. Dia kata betul. Paling bahaya adalah answering islam."

 Aku rasa untuk non-muslim yang mahu mencari rujukan tentang Islam juga perlu ambil tahu perihal pesanan ini. Kena ambil tahu atau kamu akan mendapat maklumat yang salah. Dan pasti kamu (non-muslim) akan mula memandang serong terhadap Islam jika kamu mendapat maklumat yang salah. Apa yang pasti Al-Quran dan hadith adalah sebaik-baik sumber untuk dijadikan rujukan.

Wallahua'lam.


p/s : dunia akhir zaman, fitnah berleluasa.
 

Sunday, July 13, 2014

Jangan menyesal!

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.




Tersebut al-kisah Iskandar Zulkarnain dan tenteranya terpaksa mengharungi terowong yang panjang dan gelap. Tiada api dan cahaya. Di tengah perjalanan, mereka terpijak batu-batu yang begitu banyak bertaburan. Ada yang berkata, terowong ini kaya dengan emas dan berlian. Apa lagi! Ada orang yang mula mengutip batu-batu tersebut hingga penuh tangan. Ada yang menggunakan baju untuk dijadikan pemegang batu-batu. Ada juga yang tidak percaya dan tidak mengutip apa-apa.

Setelah sekian lama berjalan dalam gelap, ada diantara mereka merasa letih lalu melepaskan batu-batu yang mereka bawa. Akhirnya mereka mula nampak dihujung terowong. Dalam samar-samar mereka telah lihat, batu-batu yang mereka bawa adalah benar-benar emas dan berlian. Ada yang meminta kebenaran dari Iskandar untuk berpatah-balik ke tengah terowong, tapi tidak dibenarkan.

Bila mereka keluar dari terowong, maka penyesalan yang amat hebat dirasakan oleh tentera-tentera Iskandar Zulkarnain. Semua menyesal. Tidak ada yang tidak menyesal.

  • Paling menyesal ialah yang langsung tidak percaya. Tiada langsung emas dan berlian yang di bawa walaupun mempunyai peluang.
  • Yang bawa sedikit juga menyesal. "Kenapalah aku bawa penuh tangan saja? Aku sepatutnya gunakan baju, kain dan sebagainya untuk angkut emas dan berlian."
  • Yang bawa penuh baju juga menyesal. "Sepatutnya  aku pinjam kain dari orang lain. Aku patut guna mulut untuk angkut emas dan berlian."
  • Yang paling menyesal. Yang pada mulanya percaya, tetapi melepaskan batu-batu di separuh-jalan kerana tidak yakin, kerana letih dan malas. 
Begitulah gambaran penyesalan kita bila sampai ke alam akhirat. Semua menyesal. Tiada yang terkecuali. Ketika sakaraatul maut, kita akan dinampakkan gambaran di mana nasib kita di akhirat. Ketika itu roh kita meronta-ronta tidak mahu meninggalkan dunia jikalau gambaran yang tidak baik ditunjukkan. Seperti mereka yang meronta-ronta untuk balik ke tengah terowong dan meminta kebenaran untuk balik semula. Tetapi apabila roh sudah sampai ke penghujungnya untuk mendiami jasad, semuanya sudah terlambat.

Bila sampai di akhirat, semua orang akan menyesal. Yang soleh dan solehah menyesal kerana masa yang berlalu tidak dimanfaatkan untuk meningkatkan amal ibadat agar mendapat darjat yang lebih tinggi. Yang sekejap soleh, sekejap menentang Allah, menyesal tak sudah. Ada amalan, tapi sedikit. Dosa yang menimbun.

Orang-orang kafirlah yang paling menyesal. Terutamanya mereka yang sudah 'sampai seru', faham tentang Islam tetapi memilih untuk tidak beriman kerana ego, pangkat dan harta dan sebagsinya. Orang yang asalnya Islam tetapi memilih untuk meninggalkan agamanya, menyesal tak sudah. Seperti mereka yang mulanya percaya lalu mengutip batu-batu tetapi melepaskan batu-batu dipertengahan jalan kerana tidak yakin, penat, malas dan sebagainya. Di akhirat nanti merekalah orang yang paling menyesal.

Itulah gambaran penyesalan di akhirat kelak. Diceritakan penyesalan mereka dalam Surah as-Sajadah, ayat 12. Ahli neraka merayu kepada Allah. "Wahai Tuhanku, sesungguhnya kami telah lihat dan dengar kedahsyatan akhirat, kembalikanlah kami ke dunia untuk beramal soleh. Sesungguhnya kami telah benar-benar yakin."


Wallahua'lam.


p/s : sesal dahulu pendapatan...

Friday, July 4, 2014

Diculik atau di bawa lari?

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Masih selamatkah persekitaran kita? Baru-baru ni ada dengar khabar seorang kanak-kanak di kawasan aku nyaris-nyaris di bawa lari oleh orang yang tak dikenali. Khabarnya lagi gerakan mengesan kenderaan yang digunakan masih giat dijalankan oleh pihak berkuasa. Khabarnya juga kejadian tu berlaku berhampiran kawasan sekolah. Hurm, apa nak jadi dunia akhir zaman ni?

Di bawah ni ada satu lagi kes. Sudah beberapa hari aku tengok berlegar-legar di alam maya. Nampak macam masih gagal dikesan kedudukan dan status adik ni. Hurm, aku nak bantu tapi dengan cara buat entri berkenaan ni je la yang aku mampu. 


Nak minta tolong semua doakan adik ni selamat. Dah hilang 3 hari termasuk hari ni (1 Julai 2014). Perempuan berumur 20 tahun. Pada asalnya beliau pergi ke Maybank Kuala Krai, selepas itu langsung tak pulang ke rumah. Sangat rapat dengan ahli keluarga. Tak pernah berenggang dengan emaknya. Setakat hari ni info yang diperolehi (trace no tel), adik ni berada di Puchong. Jika mempunyai apa-apa maklumat sila hubungi ahli keluarga beliau.
019-9990113
019-6616156
017-3730151

Itu kandungan mesej yang dipaparkan. Maknanya sudah hampir seminggu adik ni hilang. Jadi bagi sesiapa yang mempunyai maklumat berkaitan silalah hubungi ahli keluarga beliau. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Semoga adik ni dapat dikesan dan berada dalam keadaan yang sihat dan selamat. Amin.




p/s : di culik dan di bawa lari, dua kes yang berbeza. - ada orang kata.

Thursday, July 3, 2014

Selamat kembali!

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Salam Ramadhan semua. Hari ni semua orang sibuk bercerita tentang pengislaman saudari Felixia Yeap. Alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi kerana semakin bertambah saudara seislam kita. Setelah sekian lama 'mencari' akhirnya beliau berjaya kembali ke jalan yang di redhai Allah. Aku tak berapa mengenali beliau, secara profesional atau pun secara personal. Aku hanya mengetahui kisah beliau melalui status di media sosial, blog dan akhbar. Jadi aku memang tak ada hak untuk berbicara lanjut tentang beliau.

gambar pinjam tapi nak buat harta :P

Cuma kisah perjalanan ke arah pengislaman beliau yang berlegar di setiap corong telinga masyarakat ni agak menarik perhatian. Daripada seorang model yang agak 'terbuka' segala-galanya kepada seorang insan yang bertutup-litup, berubah segala-galanya. Itulah salah satu tanda kekuasaan Allah. Hanya Dia yang mampu membolak-balikkan hati setiap hamba-Nya. Jika Dia mahu, tiada yang mustahil, pasti akan terjadi.

Actually jika di renung tentang kisah perjalanan ke arah pengislaman beliau, kita boleh merungkai apa yang berada di dalam hati setiap insan yang secara zahirnya beragama islam. Tak perlu dicoretkan setiap perincian kerana aku pasti kamu semua dah tahu apa kisahnya. Islam secara keturunan tidak semestinya islam sebenar-benarnya. Kerana apa yang paling penting di sisi Allah adalah amalan. Di hadapan pintu syurga dan neraka nanti malaikat tak minta kad pengenalan. Jadi jangan nak bongkak kerana di lahirkan sebagai islam. Perkataan islam pada kad pengenalan tu tak dapat menjamin kita akan masuk syurga. Tidak juga bermakna kita tak layak untuk menjadi ahli neraka.

Semoga pengislaman beliau dapat membuka pintu hati kita untuk lebih mendekati Allah Yang Maha Esa. Bukan hanya sekadar kata-kata tetapi penghayatan dan amalan perlu turut serta. Kamu boleh baca coretan Felixia Yeap di sini.


p/s : selamat kembali

Wednesday, July 2, 2014

Kamu percaya? Sengal!

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Dalam entri sebelum ni aku ada tulis tentang kebimbangan aku pasal benda-benda dalam talian kan? Sekarang kamu boleh baca apa yang di tulis dalam e-mel yang aku print screen kan di bawah ni!


Mesej asal dalam bahasa Perancis.

Yang ni setelah diterjemahkan oleh pakcik google. Almaklumlah aku mana pandai berbahasa Perancis.

Konon nak bagi 10% hasil pelaburan. Hurm, kalau 10% daripada 6 juta, banyak tu! o_O


p/s : manusia akhir zaman.

Rezeki atau bala?

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Kolaborasi - jika mengikut apa yang di tulis dalam website Pusat Rujukan Persuratan Melayu, ia bermaksud subahat (kerjasama) dengan musuh atau orang jahat, subahat dalam perbuatan jenayah dan sebagainya. 

gambar pinjam buat harta ambil dari sini.

Hurm, actually aku ada terima satu e-mel daripada satu syarikat. Dalam e-mel tu dinyatakan, pihak dia berminat untuk berkolaborasi dengan aku. Menurut apa yang dinyatakan dalam e-mel tu, pihak dia membelek entri-entri yang aku tulis dan pihak dia tertarik dengan cara aku menulis dalam blog ni. Interesting and eloquently written katanya. Entah mana datang menariknya aku pun tak tahu. Entahlah.

Actually  benda ni rezeki atau bala? Rezeki jika aku terima tawaran dia dan dapat pulangan yang memberangsangkan. Pihak dia masyuk, aku pun masyuk. Dan ia akan jadi bala jika aku terima tawaran dia dan hasilnya aku dipergunakan untuk kepentingan dia tanpa dapat apa-apa dan lebih teruk lagi jika aku dapat susah akhirnya. Hurm, susah betul!

Nak percaya susah, tak nak percaya pun susah. Nak percaya takut kena tipu. Almaklumlah sekarang ni benda-benda dalam talian ni susah sikit nak percaya. Banyak tipu daripada betul. Tak nak percaya pula takut tolak rezeki. Dalam zaman segala-galanya memerlukan duit ni, kalau ada orang tawar apa-apa nak juga cuba kan. Mana tahu dapat pulangan lumayan! Hurm, susah betul! Kalau nak di kira pasal status syarikat yang dinyatakan, boleh tahan juga dia punya gah. Apa pandangan kamu? 



p/s : penipu, menipu, tertipu? Argh!!!

Wednesday, June 25, 2014

Apa nak di kata!

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Berat mata memandang,, berat lagi bahu yang memikul. Itu apa yang aku mampu katakan pasal kes adik Firdaus yang kecoh satu negara tu. Adik Firdaus dah dapat penjagaan rapi dari pihak hospital. Alhamdulillah, nampaknya dah semakin terurus, tidak lagi diabaikan. Mudah-mudahan hidupnya akan lebih terurus selepas ni. Emaknya dah ditahan pihak berkuasa untuk diambil keterangan. Entah apa tindakan yang akan dikenakan kepada beliau. Kalau berlaku di negara luar macam Sweden tu rasanya berat hukumannya. Kalau rotan anak pun dah kena hukum apatah lagi kes adik Firdaus ni. Di laman sosial berlori-lori maki hamun yang dilemparkan kepada emaknya. Apa lagi yang aku boleh katakan? 



Bagi aku emaknya memang salah sebab sebab abaikan kebajikan anaknya sendiri. Walaupun si anak tu OKU, tak bermakna dia layak diperlakukan sebegitu rupa. Rasanya tiada siapa yang layak diperlakukan sebegitu rupa. Jiran sebelah rumah aku pun ada anak OKU tapi takde la pula dia diabaikan. Sihat fizikalnya, makan pakai pun cukup. Rasanya jika nak dibandingkan pendapatan, banyak si emak adik Firdaus lagi. Mengikut laporan akhbar, adik Firdaus tidak di dera secara fizikal sebab tak ada kesan calar balar atau apa saja kesan di badannya. Tapi bagi aku adik Firdaus tu tetap tergolong dalam kategori mangsa dera, secara mental maksud aku. 

Diabaikan sampai macam tu sekali. Sekali tengok macam mangsa kebuluran di Afrika. Takde perasaan sayang ke emaknya tu? Sembilan bulan bawa perut, bertarung nyawa pula masa nak melahirkan, lepas tu? Buang macam tu saja? Berbaloi ke buat macam tu? Kalau iya pun kekurangan masa untuk menjaga, rasanya orang-orang di kawasan tempat tinggal dia tu boleh je membantu kalau sekadar nak tengok-tengokkan. Kalau tak silap, aku pun pernah duduk menyewa dikawasan tu. Setahu aku masyarakat di situ ambil berat pasal jiran tetangga. Kalau tidak takkan la bila kawan-kawan datang lepak sampai penuh rumah bujang, tak sampai satu jam sampai la polis peronda datang tanya khabar. Baguskan masyarakat di situ! o_O

Aku tertarik dengan statement yang Dr Mazlee buat baru-baru ni. Pasal duit zakat. Duit zakat berjuta tapi kenapa tak boleh bantu golongan-golongan yang memerlukan bantuan? Adik Firdaus ni tak termasuk dalam golongan asnaf ke? Actually apa kriteria asnaf ya? Ada sesiapa yang boleh bagi pencerahan? Pernah baca bahawa hasil kutipan zakat seluruh negara Islam lebih kurang USD 400 billion dan jika diuruskan sebaik mungkin bukan sahaja mampu membasmi golongan susah di negara Islam malah di seluruh dunia! 

Wallahua'lam.



*Jika 'ia' baik maka baiklah keseluruhannya, jika 'ia' buruk maka buruklah keseluruhannya. Dan 'ia' itu adalah hati.

Nak puasa dah!

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Insha Allah, beberapa hari lagi kita akan mula menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan. Jika diikutkan apa yang telah di tulis di kalendar, kita akan mula menjalani ibadah puasa tanggal 29 Jun 2014. Masih ingat niatnya? Kalau dah lupa, kena mula belek kitab atau google saja untuk rujukan. Banyak status, page atau blog yang kongsikan perkara-perkara yang berkaitan Ramadhan ni. Tiga puluh (30) hari saja, takkan tak boleh kan? Tapi jika mahu lebih baik tambah pula puasa enam (6) hari dalam bulan Syawal. Banyak pahala buat bekal di sana nanti.


Setiapkali Ramadhan tiba, peniaga bazarlah yang paling sibukkan? Nak selesaikan urusan tapak untuk berniaga. Menu apa yang hendak di jual. Buat para pembeli pula rasanya dah ada yang mula pasang angan-angan nak makan itu dan ini kan? Biasanya apa menu utama yang kamu hadap untuk berbuka? Murtabak? Ayam golek? Air tebu? Air teh bunga? Atau semua menu kamu bedal? Almaklumlah, biasanya menu untuk berbuka ni dibeli mengikut selera berpandukan nafsu. Penuh menu atas meja dibuatnya. Makannya sedikit buangnya lebih. Membazir! o_O

Setiapkali Ramadhan, kita disyorkan untuk meningkatkan amalan tapi tak perlulah sampai menjejaskan mutu pekerjaankan? Kita bekerja mencari rezeki tu pun dikira sebagai ibadahkan? Rasanya semasa bulan Ramadhan ni lah kita boleh lebih fokus buat kerja. Tak perlu fikir tengah hari nak makan di mana. Rehat tengah hari, selesai solat zohor boleh sambung pula baca Al-Quran. Bagi yang perempuan, buat ketupat palas untuk makan di pagi raya nanti cukuplah. Tak perlu tambah "menu" ketupat daging busuk masa rehat ya! o_O 

Kadang-kadang bulan puasa ni lagi banyak habis duitkan? Sebabnya? Beli juadah berbuka ikut nafsu. Beli lima makannya satu. Menu berbuka puasa standard v.i.p. Berbuka di restoran high class. Setahun sekalilah katakan. Tak salah tapi ukur baju dibadan sendirilah. Baju raya tu janganlah buat sampai penuh almari ya. Kata nak jimat! o_O




*makin kurang jemaah solat sunat terawih tahun ni.


Thursday, June 19, 2014

Dah nak rabun agaknya.

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Sakit kepala lagi. Basahkan kepala kemudian telan pula dua biji panadol dengan harapan mampu meredakan denyutan di kepala. Tapi harapan tinggal harapan Denyutan di kepala tetap sama saja rentaknya. Malah aku rasa rentak denyutannya makin kuat pula. Apa masalah aku ni? Astaghfirullahal'azim.

Sambil duduk depan lappy, urut pangkal hidung diantara dua biji mata tu. Kemudian urut pula atas dua kelopak mata tu dan alhamdulillah rasa rentak denyutan tu makin berkurangan. Hurm, nampak gayanya denyutan di kepala tu berpunca daripada mata aku la agaknya. Dah nak rabun agaknya. 

Mata aku dah mula menerima kesan daripada tabiat aku yang suka menghadap lappy hari-hari agaknya. Sekali menghadap berjam-jam. Kadang-kadang sampai lebih limit tiga jam yang disyorkan tu. Apa yang aku buat depan lappy ni lama-lama ya? Blogwalking? Hurm, main game je yang lebih rasanya. Kalau blogwalking pun jadi silent reader je. Klik tajuk baca dua tiga perenggan. Kalau menarik teruskan bacaan. Kalau melalut macam apa yang aku selalu buat...adios. Post aku la selalunya yang melalut meraban tu. Ok, takde kena mengena dengan tajuk dah nak rabun agaknya tu. o_O

Hurm, patut la aku selalu je tersalah baca papan tanda. Anak panak tunjuk kanan, aku pergi kiri. Sudahnya kenyang makan buah langsat, tak sampai-sampai tempat yang nak di tuju. Dah nak rabun rupanya. Nampak gayanya aku kena peruntukkan masa untuk pergi check mata. Bila nak pergi ya? Esok? Lusa? Tulat? Bila-bila je lah..kan? Banyak songeh pula. 

Okay selesai melalut.