Sunday, November 23, 2014

Berapa banyak garam kau makan?

Bismillahirrahmanirrahim. 
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

"Kau apa tahu? Aku ni makan garam dulu dari kau! Aku tahu la!"

Hmm, biasa dengar ayat macam tu? Kalau secara berdepan aku tak pernah dengar lagi tapi dalam drama atau filem atau apa saja yang berkaitan, selalu dengar ayat macam tu. Terutama sekali bila orang tua bertegang lidah dengan orang yang lebih muda. Hmm, orang bila makan banyak garam risiko kena penyakit darah tinggi tu lebih tinggi kan? hehe o_O

"Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepada-Ku" - (Adz-Dzaariyaat 51:56)

Ayat siapa makan garam dulu ni biasanya menggambarkan kesenioran seseorang manusia tu kan? Maknanya orang tu lebih tua daripada orang yang di tempelak tu la. Atau dalam bahasa mudahnya "aku senior, kau junior jadi hormatlah sikit" Apa yang hebatnya jadi senior? Banyak ilmu? Tak guna banyak ilmu tapi tak diamalkan dan tak dicurahkan ilmu tu kepada orang lain. Lebih pengalaman? Tak guna juga kalau pengalaman tu tak dikongsikan kepada orang lain supaya orang lain juga mendapat lebih pengalaman. Lebih matang? Hmm umur yang banyak tak semestinya matang dan umur setahun jagung tak semestinya tak matang. Senang cakap tua atau muda, sama-sama saling melengkapi. Tak ada orang tua, tak ada la orang muda. Tak ada orang muda, agak-agak orang tua wujud tak? o_O

Orang tua di hormati, orang muda disantuni. Jangan jadi bodoh sombong dengan merasakan diri tu hebat. Walaupun orang tua tak belajar tinggi dan kau di hantar oleh orang tua untuk belajar tinggi-tinggi, tak bermakna kecerdikan kau lebih tinggi daripada orang tua kau. Tak bermakna kau boleh tempelak sesuka hati. Walaupun orang muda tu hanya kerja kuli dan kamu sebagai orang tua berpangkat tinggi, tak bermakna kau boleh letak orang muda tu di bawah kaki. Tanpa orang tua, mungkin orang muda tak mampu belajar tinggi-tinggi. Tanpa orang muda jadi kuli, boleh ke orang tua dapat pegang jawatan tinggi? Jangan ingat orang tua betul semua dan orang muda tak ada guna. Dua-dua ada fungsi di dunia ni. Allah tak cipta manusia hanya untuk goyang kaki tapi untuk menjadi khalifah di atas muka bumi yang sementara ni. 

Jadi tak kiralah kau tua atau muda, tujuan utama kita diciptakan oleh Allah adalah untuk menyembah dan beribadat kepada-Nya. Nak tau kau hebat atau tidak, tunggu di hari pengadilan nanti. Kalau dapat masuk syurga baru boleh dikatakan hebat. Ingat tu!

p/s: kita sama-sama menegur salah dan silap ya! o_O

No comments:

Post a Comment