Saturday, December 29, 2012

berubah lagi?

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 
 
hai bloggers dan readers sekalian! sedang apa dan di mana?
 
*****
 
erm sudah seminggu rupanya aku tak menjengah blog ni, berjalan blog lagi lama tak buat kan. orang pun dah naik cemuih dengan aku agaknya, kejap ada kejap takde, apa kamu buat iklan biskut chipsmore ke kaishin? *dush*
 
apa-apa pun terima kasih bebanyak kepada hak sudi menjengah dan mengetuk manja nuff hak bersepah tu ada ke?

erm kali ni aku cuma nak menghebahkan berita bahawasanya aku adalah aku berubah wajah lagi tak perlu pun sebenarnya apa pendapat kamu? okay tak?

erm itu je la kot, actually kepala otak aku ni kekeringan idea, nak taip apa pun aku tak tau. *semak*


p/s erm kamu terjah aku terjah semula tapi bila masanya hanya DIA yang tahu. *adios*

Sunday, December 23, 2012

berkat kah?

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 
 
 hai bloggers dan readers sekalian! sedang apa dan di mana?
 
*****
 
hanya satu persoalan.
 
majlis walimatul urus. pengantin bersedia di arak, kompang mula di palu dan dalam pada masa yang sama AZAN berkumandang menyeru umat Islam menunaikan solat. Kompang tetap terus di palu seiring dengan alunan AZAN.  
 
orang selalu kata "kot ya pun tak solat sekurang-kurangnya HORMAT la AZAN  tu
 
PENDAPAT KAMU?
 
 
p/s selalu terjadi ni -.-

Wednesday, December 19, 2012

Final pertama

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 
 
 
 Stadium Jalan Besar, Singapura
8.00 malam


p/s agak-agak yang mana menang ;)

Tuesday, December 18, 2012

merungut tak sudah!

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
  
hai bloggers dan readers sekalian! sedang apa dan di mana?
 
*****
 
Dalam masa sebulan lebih lagi aku adalah aku cukup setahun umur dia. Kalau baby orang umur setahun baru jer mula nak belajar bertatihkan tapi kalau baby kucing umur setahun dah mula nak menggatal..hehe
 
 
Kenapa merungut tak sudah? actually tajuk tu berkenaan kebanyakan entri terkini yang ada dalam aku adalah aku ni dan boleh dikatakan ada kaitan dengan perangai aku di alam realiti. Kalau ada yang perasan kebanyakan entri terkini yang aku publish ada unsur rungutan kan? merungut pasal mat motor lah, pasal tipu menipu, pasal isu kotak komen yang remeh tu pun aku nak merungut..haish apa nak jadi dengan aku ni.

Aku lagi banyak merungut dalam blog ini tak banyak mana pun dan boleh dikatakan semua yang sudah di publish adalah rungutan-rungutan tentang kehidupan aku dan tentang kesemakan yang ada dalam kepala otak aku.

Kenapa aku suka sangat merungut? merungut lagi Sebagai hamba aku tak sepatutnya merungut kan sebab DIA tak suka hamba-NYA yang suka merungut. Sepatutnya bila kesemakan mula melanda dalam kepala otak, aku kena dekatkan diri kepada-NYA, kena banyakkan berzikir, kena banyakkan selawat, pendek kata kena SENTIASA INGAT ALLAH baru ketenangan mengiringi kehidupan kan.

Sepatutnya aku kena sentiasa berfikiran bahawa setiap perkara yang terjadi dalam hidup aku adalah ujian. Ujian untuk mengukur tahap kepercayaan aku terhadap kekuasaan Allah, ujian untuk mengukur tahap keimanan aku kepada Allah dan aku teramat pasti bahawa setiap perkara yang berlaku tu adalah peringatan untuk aku  sentiasa berada di JALAN YANG BENAR, supaya aku sentiasa ingat kepada-NYA dan supaya dalam hati aku sentiasa ada DIA. astaghfirullahalazim

p/s aku khilaf, aku alpa dengan nikmat dunia yang lagha -.-
 

Monday, December 17, 2012

budak baru nak naik.

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 
 
hai bloggers dan readers sekalian! sedang apa dan di mana? 
 
*****
 
happy monday to all bloggers and readers! macam mana permulaan hari anda? bersemangat waja untuk memulakan aktiviti harian atau jasad saja yang berada di situ sedangkan hati dan pemikiran masih teringatkan tilam empuk dan bantal bucuk di rumah? hehe


Kamu semua pernah dengar tak perkataan nangoi? actually itu gelaran yang aku dan kawan aku guna kepada budak-budak yang baru nak naik ni, tak reti bahasa, tak makan nasihat dan sebagainya. bahasa mat rempit dulu-dulu tapi aku and the geng jer yang guna, orang lain tak tahu la apa gelaran yang diorang bagi.

Budak nangoi yang aku nak kaitkan kali ni ialah mat motor yang baru nak naik ni. Bawa motor mengalahkan pelesit, tak reti nak tengok keadaan langsung main redah je bawa motor. tak kira jalan sibuk atau lenggang diorang main pulas jer throttle sehabis pulas. bawa motor mak bapak, kaki pun aci sampai tak sampai jer ke tanah sampaikan nak menongkat motor pun senget badan. kalau jadi apa-apa siapa yang susah? mereka dan keluarga mereka juga yang susah kan? ;)

Aku pernah rasa ringan jer nak bagi kaki kat sorang nangoi ni cakap jer :p. aku best punya berangan sambil bawa motor tiba-tiba ada sorang nangoi main cilok jer nak masuk simpang, nyaris dua-dua tergolek. choi

Actually aku pun suka bawa motor laju juga cuma selalunya jalan bandar atau highway aku layan tapi dalam kampung memang aku bawa motor standard org tua paling laju pun enam puluh km/j nampak sangat penakut kan

Bukan la aku nak marah diorang bawa motor laju sebab aku pun ada masa bawa motor laju tapi tengok keadaan la kan. jangan la dah tahu depan tu sesak di pulas sehabis pulas throttle tu, buatnya ada yang tak reti bahasa nak mengelak ke tepi? naya jer..ngek

Actually dah ramai nangoi yang patah kaki, patah tangan, main guling-guling atas jalan, superman atas jalan pun ada tapi itu lah, diorang ni mana reti serik. nama pun budak baru nak naik kan, degilnya sampai mak bapak pun tak boleh nak cakap apa dah.


p/s berhati-hati dijalanraya, ingatlah orang yang tersayang -.-

Wednesday, December 12, 2012

rakyat malaysia terancam!

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 
 
*****
 
 


p/s lebihkan manis dalam senyuman ^__^

duit tak boleh bawa masuk kubur.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
 
hai bloggers dan readers sekalian, sedang apa dan di mana?
 
*****
 
siapa tak suka duit? ada ke yang tak suka duit? kalau ada duit, apa yang akan di beli? untuk apa sesuatu benda itu dibeli? keperluan atau sekadar tuntutan nafsu? (banyak soalan pula kan) actually pertanyaan tu semuanya di tujukan ke diri aku sendiri tapi kalau ada yang nak menjawabnya, dengan segala hormatnya dipersilakan ;)

 duit bukan segala-galanya tetapi segala-galanya perlukan duit, kan? semakin maju dunia semakin banyak la duit yang diperlukan dalam kehidupan harian kan. nak makan kena ada duit, nak pakai baju/seluar kena ada duit, nak berjalan ke sana ke mari kena ada duit, nak bergaya kena ada duit, nak 'membuang pun kena ada duit. pendek kata semuanya perlukan duit tapi jangan pula sampai jadi hamba duit ya sebab duit tu hanya laku di atas dunia yang sementara ni saja 'disana' nanti duit tu tak guna sesen pun. 

dulu masa zaman kanak-kanak ribena aku selalu dengar orang cakap "biar papa asal bergaya". erm ada lagi ke manusia yang hidupnya berpandukan ayat tu? aku rasa ramai lagi sebab disebabkan ayat tu la ramai manusia di negara ni diistiharkan muflis kan? nak bergaya punya pasal berhutang keliling pinggang, beli kereta besar, beli telefon mahal, beli rumah besar, beli perabot mahal, sampai masa kereta kena tarik, telefon tukar guna 3310 semula, rumah kena lelong, perabot naik lori semula, sebab apa? duit ciput selera besar, macam orang masak nasi hangit sebab pergi buat ketupat, kerak lagi tebal daripada nasi yang di tanak.

macam-macam cara yang digunakan untuk cari duit. ada yang guna cara betul, ada yang guna cara salah. bagi yang guna cara betul, alhamdulillah banyak mana pun duit yang dia dapat sentiasa cukup tak lebih tak kurang tapi bagi yang guna cara salah tu sentiasa ada masalah berkaitan duit kan? ada yang bila dapat duit masalah pun datang menjenguk, kereta rosak lah, telefon rosak lah dan macam-macam jenis masalah lagi. berbeza dengan duit yang diperolehi dengan cara betul tadi, semua cukup pakai, masalah berkaitan duit bukan tiada tapi kurang. 

actually biarlah hidup tak mewah asalkan hati senang daripada kemewahan melimpah ruah tapi hati gundah gulana memikirkan keselematan diri takut ada yang berhajat minta 'kongsi harta' dengan mereka. cari duit biarlah dengan cara yang betul dan paling penting sumbernya mesti lah halal baru berkat duit yang diperolehi. kerja jangan banyak sangat 'mengular', claim sesuatu biarlah betul, peruntukan yang diberi untuk sesuatu perkara jangan di songlap, kalau ada yang promote sesuatu pelaburan selidik dulu sebelum bertindak. jangan sampai yang di kejar tak dapat, yang dikendong keciciran. berbelanja biarlah berpada "ukur baju dibadan sendiri" takde duit buat cara takde duit jangan ikut rentak orang ada duit. kalau teringin juga. usaha sungguh-sungguh jangan hanya pandai menadah, berhutang keliling pinggang, korek lubang tutup lubang sampai bila pun masalah tak selesai.




p/s jujur pada diri sendiri, tak perlu ludah ke langit nanti kena batang hidung sendiri. muhasabah diri -.-

Monday, December 10, 2012

apa nak dikata?

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 
 
hai bloggers dan readers sekalian, sedang apa dan di mana?
 
*****
erm aku pasti ramai yang dah buat entri pasal harimau malaya menentang gajah putih tadi kan? so apa perasaan kamu sekarang? bagi aku strategi skuad harimau malaya untuk membaham gajah putih nampaknya kurang berhasil tapi ini baru perlawanan pertama kan so skuad harimau malaya masih ada peluang untuk membaham skuad gajah putih tu.
actually secara keseluruhan aku seronok tengok corak permainan diorang. harimau serang gajah balas serangan lebih-lebih lagi masa masing-masing guna formasi 4-5-1, bahagian tengah memang menjadi susah skuad gajah putih nak lepas cuma sebagai manusia rancangan hanya mampu dibuat namun apabila sudah tersurat begitu keputusannya maka itulah keputusannya.
.
 p/s keputusan seri tapi skuad gajah putih ada kelebihan gol di tempat lawan jadi harimau malaya kena gegar gawang gajah putih sebanyak mungkin dalam perlawanan kedua nanti.
 

Thursday, December 6, 2012

mutiara kata

Assalamualaikum dan salam sejahtera.



"adalah lebih baik untuk mengetahui kelemahan dan kegagalan diri sendiri daripada menuding kesalahan kepada pihak lain kerana satu jari menuding pihak lain, empat jari lagi menuding diri sendiri"




p/s muhasabah diri


Wednesday, December 5, 2012

ketupat basi.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hai bloggers dan readers sekalian! 
Sedang apa dan di mana?

*****

Ini "ketupat" bukan sebarangan ketupat tapi "ketupat" ini penentu syurga dan neraka. Seperti ketupat basi jika di makan alamatnya jadi 'sahabat' baik penunggu tandas, berulang alik ke markas 'perlindungan' syaitan. 

Begitu juga "ketupat" ini jika dibuat alamatnya tempahan 'tiket' sudah dibuat dan akan tetap laku selagimana tidak mendapat kemaafan dari 'isi' ketupat tu. "Ketupat" ini berisi tohmahan, cacian, sindiran terhadap orang lain dimakan bersama serunding 'daging' saudara sendiri. lazat sekali hingga menjilat jari sebab tu ramai yang suka buat "ketupat" ni.

masuk penjara hukuman dunia.

Tidak seperti dosa kepada Yang Maha Esa, bertaubat sebenar-benar taubat In Sha Allah dihapuskan dosa. Dosa "ketupat basi" selagi tidak mendapat kemaafan insan yang menjadi 'isi' dan 'rencah'nya maka dosanya akan berkekalan selama-lamanya.

"Ketupat" ini memang mudah terhasil, tak perlu daun palas, beras, pulut dan air rebusan hanya menggunakan anggota badan yang tidak bertulang maka terhasillah "ketupat basi". Jika berdua, bertiga, berempat, berlima atau pun satu kampung makin banyaklah "ketupat" yang dapat dihasilkan. Menjaja cerita menjadi 'wartawan' tak bergaji, 'mulia' sungguh hatinya kan 'berkerja' tanpa mengharapkan imbuhan *tabik? lempang laju-laju*

hukuman akhirat, neraka la jawabnya.

"Ketupat" berisi kisah benar itu namanya mengata, "ketupat" berisi cerita rekaan itu namanya fitnah. Dua-dua perilaku tak elok jadi untuk apa "ketupat" itu dihasilkan? banyak sangat pahala? murah hati nak bagi pahala free? Diam lebih baik daripada berkata-kata tetapi menyinggung perasaan sesama makhluk.


Ada yang terasa? ampun maaf di pinta!


p/s maaf jika ada yang terasa, aku hanya insan biasa, bukan niat untuk mengata, hanya berkongsi kata buat renungan bersama terutamanya buat aku yang mengeluarkan kata-kata.

Tuesday, December 4, 2012

menipu, penipu dan tertipu.

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 
 
hai bloggers dan readers sekalian!
sedang apa dan dimana?
 
*****
 

Satu persoalan yang bermain di benak aku. Kenapa manusia suka menipu? Kenapa manusia jadi penipu dan kenapa manusia mudah sangat tertipu? Ada sesiapa yang boleh jawabkan soalan ni? 

Tengah hari tadi memandangkan ahli-ahli dalam perut aku mula bercadang buat rusuhan, aku ambil keputusan untuk singgah sebentar mengalas perut sebagai cara untuk menghentikan rusuhan dari berterusan dan jika ia berlaku pasti satu kerja pun aku tak boleh nak buat :P

Aku order satu pinggan nasi berlauk ayam kicap yang agak masin bagi tekak aku berserta sayur kobis dan sedikit sambal belacan *yummy* BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM dan suapan bermula. Air  tehO ais yang aku order tadi aku sedut sekali bagi mengurangkan rasa masin yang melekat di tekak aku, kembung perut aku di buatnya ;)

Tengah best aku mengunyah nasi yang penuh dalam mulut ada satu kereta berhenti dan singgah di kedai tu. Salam di beri dan di jawab oleh semua yang ada di kedai. Aku intai barang yang di pegang dan “oh salesman rupanya”. Dia bawa satu naskah Al Quran digital dan dia mula promote pada tuan kedai. Aku mula pasang telinga sebab tertarik juga dengan penerangan yang dia bagi pada tuan kedai tu. 

Tengah dia bagi penerangan tu ada seorang makhluk Allah tanya “kalau order ni bila dapat barang?” dan salesman tu menjawab “kalau encik bagi deposit sekarang pun boleh dapat barang” oh bagus la kalau macam tu “makhluk Allah tu jawab. Kerana soalan tu, terbuka satu isu pasal salesman Al Quran digital tapi salesman yang lain la. Salesman tu jalan dari rumah ke rumah promote suruh orang beli Al Quran digital tu. Nak beli bayar deposit dalam rm 100 tapi barang tiga atau empat hari baru dapat. Tiga empat hari di tunggu barang tak sampai-sampai juga. See satu kisah tiga isu, menipu, penipu dan tertipu.

Garu kepala yang tak gatal disebabkan kisah tu. Barang yang dijual AL QURAN, bagus tu kerana jika disebabkan dia si pembeli fasih membaca Al Quran dan beramal dengan apa yang ada di dalam Al Quran banyak pahala dia dapat. Tapi bila dah menipu tu apa yang dia dapat? Hurmm

Malam semalam pula aku tengok berita tentang mangsa pemerdagangan manusia, kesian juga tengok. Kena kerja tujuh hari seminggu tapi gaji tak dapat, kena dera dengan tokey, kena kurung, kena paksa makan surat khabar. Hurmm mana pergi perikemanusiaan makhluk Allah tu ha? Kalau perkara sama terjadi pada ahli keluarga diorang mesti diorang marah kan?

Manusia akhir zaman…menipu, penipu dan tertipu dah jadi mainan. Boleh dikatakan hari-hari ada kes macam tu cuma tak dilaporkan je..negara ku aman 



p/s apa motif aku tulis topik ni eh? -.-

Sunday, December 2, 2012

tiada lagi kotak komen NuffX

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

hai bloggers dan readers sekalian!
sedang apa dan di mana?

*****

selamat berhujung minggu aku ucapkan kepada kamu semua, harap semua rancangan berjalan lancar.

baru baru ini aku ada buat pengubahsuaian sikit pada kotak komen, kononnya nak memudahkan sesi membalas respon readers la. aku pun install apps nuffX pada cik mini aku tu. mula mula bagus jer, senang aku nak balas komen tapi bila dah seminggu lebih guna apps tu mula buat hal, asyik error jer. lepas tu bila aku tengah best mengusha blog yang aku follow di nuffX tu tiba tiba cik mini aku keluarkan satu pop-up notification,


application error
force close  report


erm itu salah satu alasan kenapa aku tak nak guna nuffX conversation box, cik mini aku tak mampu nak tampung tumbesaran apps nuffX tu. lagi satu sebab kenapa aku tak nak guna nuffX ialah




susah orang nak tinggal komen kalau kotak komen selalu 'hilang' kan jadi daripada menyusahkan orang nak tinggal komen baik aku kembali ke kotak komen biasa. habis cerita kan.



tengok! bukan seorang jer yang cakap pasal kotak komen hilang






p/s entri pertama sebagai penulis jemputan di PuteriKasih sudah terhasil

Saturday, December 1, 2012

bulan terakhir tahun masihi.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

hai readers dan bloggers sekalian.
sedang apa dan di mana?

*****

cepat betul masa berlalu kan tup tup disember pula memunculkan diri, bulan terakhir bagi 2012 masihi. november yang telah berlalu menyimpan banyak memori setiap individu kan, ada yang manis, masam, pahit, tawar dan banyak lagi terpulang masing-masing nak kategorikan kenangan diorang.

november yang berlalu sedikit sebanyak memberi aku pengajaran untuk tetap tabah menghadapi kehidupan sebagai khalifah di atas muka bumi yang sementara ni. rentetan serangan puak zionis ke atas saudara se ISLAM ku di bumi Gaza membuat aku terfikir, susah kah kehidupan aku sekarang jika mahu di bandingkan dengan mereka dimana setiap waktu 'bermandikan' peluru? atau kurang makankah aku jika mahu dibandingkan dengan mereka yang terpaksa berebut untuk mendapatkan bekalan makanan yang di salurkan?

jika direnungkan kembali, aku cukup beruntung dilahirkan di bumi Malaysia ini namun semua keamanan yang dimiliki ini pasti tidak akan berkekalan sekiranya masyarakat terutamanya mereka yang mengaku beragama ISLAM tidak bersatu hati untuk mempertahankan kedaulatan ISLAM. tidak mustahil suatu hari nanti Allah akan menurunkan 'bala' ke atas bumi betuah ini jika hamba-NYA semakin hanyut jauh daripada jalan yang disarankan oleh-NYA

sepanjang tiga puluh dua tahun aku diberi peluang untuk menikmati keindahan dunia ini, apa yang telah aku 'beri' dalam usaha mempertahankan kedaulatan ISLAM? apa yang telah aku berikan dalam usaha untuk mempertahankan keamanan yang ada di bumi pinjaman Allah ini? apa yang telah aku beri dalam usaha untuk memajukan diri mengikut landasan syariat? adakah aku telah 'terpaling' daripada landasan yang sepatutnya? cukupkah usaha aku untuk memenuhi tuntutan syariat? hurmm!!!!!

semoga perjalananan hidup aku dan kamu sentiasa mendapat keredhaan dari-NYA, sentiasa beroleh keberkatan dari-NYA, sentiasa dilindungi payung rahmat-NYA. semoga sentiasa dilimpahkan kurnian dan dipermudahkan dalam segala urusan.


AMIN!








p/s sudah hampir setahun 'aku adalah aku' beroperasi, salah dan silap harap dimaafkan -.-

Thursday, November 29, 2012

cerdik tak boleh nak tumpang, bodoh tak boleh di ajar

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

hai bloggers dan readers sekalian.
sedang apa dan di mana?

*****

agak kasar bunyi tajuk kali ni. entri ni ada kaitan dengan isi entri ni tapi jangan salah faham bukan berkaitan penulisnya yer cuma isi kandungan saja yang boleh bikin terbakar perut ibu yang mengandung di buatnya. tak perlu aku nak printscreen kamu nak tahu apa isi entri tu klik je sini

kenapa mudah sangat nak buat kerja bingai tu ha? bebudak sekarang ni mulut cabul betul kan ikut sedap anak tekak jer nak bercakap/update status mengarut macam tu. tapi aku gerenti takde sorang pun diantara dua mangkuk tu yang berani kotakan apa yang di kata tu. nak tahu dia buat ke tak, pakat ramai-ramai tercongok depan pavilion tu tengok ada tak makhluk yang buat aksi 18SX tu. lepas tu tengok pulak berita, ada tak laporan tentang orang kerat anu dia.

maaf lah kalau entri ni agak kasar bahasanya yer.


p/s  yeay harimau malaya menang!!! adakah sejarah bakal berulang?

Monday, November 26, 2012

Harimau dibaham singa.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Aku teramat pasti ramai yang kecewa dengan aksi perlawanan sang harimau menentang sang singa malam tadi. Tiga cakaran dari sang singa menyebabkan sang harimau terkulai layu. Apa sudah jadi? Adakah sang harimau terlupa mengasah kukunya? atau adakah sang harimau gerun dengan gelaran 'raja' yang di miliki sang singa? jawapannya hanya ada pada sang harimau.

Bagi aku pincang aksi sang harimau malam tadi, seolah-olah telah di 'mandrem' apabila cakaran dari sang harimau tidak mengenai sasaran. Aku juga melihat seolah-olah tiada kesefahaman dalam kawanan baru sang harimau, tidak seperti kawanan yang beraksi dua tahun lepas. Sang harimau yang menjaga 'sarang' seperti kehilangan arah apabila dengan mudahnya sang singa menceroboh ke dalam 'sarang' sang harimau dan memberi tiga cakaran berbisa.

Adakah mereka hanya bergantung harap kepada dua sang harimau yang berada dihadapan untuk memberi cakaran berbisa? kerana ada banyak peluang yang sepatutnya dapat menyebabkan sang singa terkulai layu tapi di sia-siakan akibat memberi harapan kepada sang harimau tertentu untuk memberi cakaran berbisa.

Tapi tidak mengapa kerana itu hanya permulaan. Diharapkan sang harimau dapat memantapkan lagi kawanan mereka. Harap dapat di asah kuku dan taring mereka setajam yang mungkin untuk merobek 'sarang' pihak lawan kelak.

 tido lagi best *chengut kata* hehe



p/s idea entah apa-apa menyebabkan terhasilnya entri merapu ini.

Saturday, November 24, 2012

siapa untung? siapa rugi?

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 
  
hai bloggers dan readers sekalian!
sedang apa dan di mana?
 
*****
 
lama sudah tidak berupdate blog ni. bersawang ke? takde kan sebab aku takde bela labah-labah pun hehe. apa pun terima kasih aku ucapkan kepada mereka-mereka yang sudi berjalan blog ke sini walaupun takde entri baru *tabik spring*
 
minggu lepas kecoh satu dunia angkara sang zionis menyerang negara saudara seagama aku kan. di negara ni pun masing-masing mula nak memboikot barangan keluaran dari negara zionis tu. *ada kesan ke? bukan tak setuju cuma...entah la
 
ada beberapa status di laman muka buku dan laman burung biru yang membuatkan aku terfikir, "apa faedahnya boikot barangan diorang kalau kesan sampingannya kena ke batang hidung mereka yang menjalankan bisnes tu?"  tadi aku ada baca status muka buku denaihati 
 


ada betulnya statement tu kan?

kesian pula dengan pekerja-pekerja yang majoriti melayu dan dalam i.c diorang pun dah terang-terang tertulis ISLAM *agaknya la* erm apa kata kalau burger ramli tu buka kedai macam McD tu agak-agak ramai tak yang nak pergi makan? lagi pulak sekarang ni orang ramai dah kecoh pasal burger bakar tu kan? *tak pernah rasa* McD tak jual burger bakar kan? ha naik taraf burger-burger buatan tempatan yang ada tu, tak perlu nak McD dah. abis cerita. 
kan???????????





p/s ilmu penuh di dada, duit banyak tak terkira, ekonomi dunia kita jaga, kuasa dunia kita yang punya..ada berani??????/ *tanya diri sendiri*
 

Friday, November 16, 2012

berjalan blog!

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 
 
salam penghulu segala hari buat semua readers dan bloggers sekalian.
semoga sihat dan berbahagia sentiasa hendaknya.
 
*****
 
erm agak lama aku tak mengemaskini entri dan berjalan blog kan. akibatnya trafik yang memang dah sedia suram bertambah suram jadinya. aktiviti berjalan blog ni memang penting bagi bloggers yang mementingkan jumlah trafik dan bloggers sepenuh masa. blogger cikai macam aku ni tak perlu kot jumlah trafik yang tinggi-tinggi tu tapi itu tak bermakna aktiviti berjalan blog boleh diabaikan. ada yang setuju dengan kata-kata aku ni? :)
 
 
 
aku pernah terbaca (tak ingat di mana) seorang bloggers perlu sekurang-kurangnya berjalan blog sebanyak dua puluh blog sehari jika mahu maintain kan trafik blog diorang. erm mula-mula dulu aku rajin berjalan blog, asal ada yang tinggal jejak aku akan balas semula jejak tu tapi sekarang ni, entahlah aku pun tak tahu kenapa, makin lama makin kurang berjalan blog.
 
aktiviti berjalan blog ni selain daripada meningkatkan trafik, ia juga sebagai satu cara penghubung di kalangan bloggers di luar sana kan. mengeratkan silaturrahim di antara bloggers dan boleh juga di jadikan cara untuk menambahkan pendapatan sekiranya bloggers yang buat aktiviti berjalan blog tu bermurah hati tujukan cursor dan klik pada iklan yang ada di dalam blog kita tu (kalau ada iklan).
 
aktiviti berjalan blog juga boleh menambahkan ilmu yang sedia ada kan. berjalan blog boleh baca macam-macam info yang di kongsikan oleh bloggers lain. walaupun kadang-kadang info tu kita memang dah tau tapi ia boleh di jadikan sebagai peringatan. kadang-kadang kita terlupa tentang info tentang sesuatu, bila kita berjalan blog kita terjumpa entri berkaitan sesuatu yang kita terlupa, nah dah boleh ingat semula tentang sesuatu yang kita terlupa tadikan.
erm cukup lah kot aku mengomel kali ni, mungkin ada bloggers lain yang nak kongsikan kebaikan berjalan blog ni, dengan segala hormatnya dipersilakan. :)
p/s komen bertukar format sebab aku join NuffnangX.

Thursday, November 15, 2012

apa itu stress?

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 
 
*****
 
apa itu stress? erm aku pun tak tau nak terangkan apa maknanya stress tu. yang aku tau asal ada rasa yang tak best, aku mula la serabut kepala otak, rasa nak bunuh orang pun pun ada kadang-kadang tu *semak*
 
kamu nak tau apa itu stress? jom kita sama-sama tengok video di bawah ni, kita dengar apa definasi stress daripada orang yang lebih pakar tentang stress.
 

 
sumber
 
p/s kalau stress, zikir banyak-banyak, istighfar banyak-banyak..INSYA ALLAH -.-  

Thursday, November 8, 2012

Ayam daging vs ayam kampung.


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

hello readers dan bloggers sekalian!

*****

Kamu semua mesti tahu ayam daging kan? ala ayam yg bulu putih tu, yang kamu semua hadap di KFC tu pun ayam daging juga, yang kamu beli di pasar yang daging dia gebu-gebu tu pun ayam daging la.
Ayam daging ni hidup dia mudah sangat. Kerja dia cuma makan tidur makan tidur dalam tempoh empat puluh lima hari paling lama, sampai masa jadi lauk, jadi gulai, jadi ayam goreng, jadi lauk kenduri dan macam-macam lagi. Makan pun tunggu jer orang bagi, tak cukup makanan kawan sendiri pun dia makan. Walaupun nampak macam takde makna tapi jasanya tetap ada, mengenyangkan perut manusia yang melahap dagingnya.



Berbeza dengan ayam kampung, sentiasa berusaha mencari makanan untuk mengalas perut. Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, makan sisa makanan dari manusia, jika tuannya baik barulah dapat merasa makanan sedap sikit..susahnya hidup diorang kan. Berusaha mengelak dari di baham dek musang, musuh utama diorang, telur yang di  eram perlu dijaga sebaik mungkin jika tidak jadi habuan sang biawak lidah bercabang tu. Tidur atas dahan-dahan pokok, jika hujan kuyup la jawabnya (bg yg tak bereban) tapi harganya lebih mahal daripada ayam daging. Cuma di akhirnya nanti tetap jadi lauk manusia juga, sedap sangat jika di masak rendang :P hehe



Manusia juga boleh dikaitkan dengan ayam-ayam tu. Ada yang bersikap malas, tunggu jer hasil dari orang lain untuk hidup, tiada usaha untuk memperbaiki kehidupan, Apabila tersepit kawan pun sanggup di 'makan' asalkan perut sendiri 'kenyang' tapi tak semua yang bersikap macam ayam daging ni kan? sesetengah jer :)

Yang berusaha siang malam untuk mencari rezeki, ramai kan? berusaha mengubah kehidupan agar lebih selesa, Bermati-matian mempertahankan diri dari serangan 'musuh' dan sentiasa tabah menghadapi dugaan hidup. Jika dilanda musibah tetap sabar dan berusaha untuk mencari jalan keluar dari musibah bukan hanya meratap menagih simpati orang lain.

Tapi di akhirnya nanti tetap sama kan apabila nyawa 'di tarik', perlu menghadap Yang Maha Esa, dilihatkan kembali buku amalan kita. Jika banyak kebaikannya maka syurga lah arah tujunya, jika keburukan mengatasi kebaikan maka neraka lah arah tujunya. ayam-ayam tu takpe sebab mulut diorang sentiasa mengucapkan zikir kepada-Nya, kita sebagai manusia yang di anugerahkan akal dan fikiran ni bagaimana?  Bersediakah kita untuk menghadapi hari pengadilan kelak? Tepuk dada tanya lah iman!

moral of the story? hurmmm......




p/s berjaya bangkit dari kegagalan, itulah kejayaan sebenar dalam kehidupan. -.-

 


Wednesday, November 7, 2012

kuasa alam!

Assalamualaikum dan salam sejahtera.








p/s ada sesiapa yang mampu melawannya? -.-

Tuesday, November 6, 2012

Tengkujuh datang lagi.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.



seperti mana kamu semua maklum, musim tengkujuh telah kembali melanda negara kita, Malaysia. Laporan yang disiarkan di media cukup menggambarkan betapa seriusnya kejadian ni kan. Empat negeri dilaporkan menghadapinya dan dikatakan situasi banjir di sana semakin buruk.


Mengikut laporan yang di siarkan di kaca televisyen sebentar tadi, hampir 4000 mangsa banjir telah dipindahkan ke tempat yang lebih selamat berikutan paras air yang semakin meningkat.

Erm syukur alhamdulillah kerana tempat aku tinggal ni tak pernah dilanda banjir tetapi tak bermakna aku tak faham perasaan mangsa-mangsa banjir ni. Actually aku pernah merasai pengalaman tu, mungkin tak seteruk mangsa banjir di Batu Pahat yang saban tahun dilanda banjir tapi cukup menyesakkan kepala juga. Bekalan elektrik terputus selama hampir dua minggu, rasa macam duduk dalam gua jer cuma bezanya gua ni ada tilam, bantal, sofa dan lain-lain kemudahan :P

Tapi kamu semua sedar atau tidak? segala apa yang berlaku di atas muka bumi ni adalah dari hasil tangan manusia juga. Aktiviti mengorek pasir di sungai boleh mengakibatkan sungai menjadi cetek dan tidak mampu menampung aliran air. Begitu juga longkang-longkang yang tersumbat akibat kesedaran 'sivik' yang kurang dikalangan masyarakat, segala sampah sarap dicampak ke dalam longkang. Akibatnya banjir kilat berlaku tapi yang dapat nama, majlis perbandaran juga kerana dikatakan tidak menyelenggara sistem perparitan dengan sempurna, walhal punca masalahnya daripada masyarakat juga kan.

Daripada kita menuding jari menyalahkan orang lain, lebih baik kita 'tengok dalam cermin' adakah kita telah melakukan yang terbaik untuk menghalang masalah daripada berlaku? Perlu di ingat juga kita hanya menuding satu jari kepada orang lain tetapi baki empat jari lagi di tuding kepada diri sendiri.

p/s rindu kenangan main hujan masa kecik dulu, balik rumah kena rotan..seronok :P

Tatacara Mengerjakan Solat Witr.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
*entri copy paste*



Solat Witr 1 rakaat

Rakaat Pertama
1) Berniat di dalam hati untuk mengerjakan solat Witir
2) Takbiratul Ihram
3) Doa Iftitah
4) Membaca surah al-Fatihah
5) Membaca Surah al-Qur’an
6) Rukuk
7) Iktidal
8) Sujud
9) Duduk antara dua sujud
10) Sujud kali kedua
11) Duduk untuk tahiyyat akhir
12) Memberi salam ke kanan dan ke kiri

Solat Witir dengan tiga rakaat. Tatacara perlaksanaannya ada dua :- 

1. Mengerjakan dua rakaat terlebih dahulu dan salam. Setelah itu didirikan satu lagi rakaat secara berasingan dan salam. Dalilnya adalah riwayat daripada Nafi’:

أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ كَانَ يُسَلِّمُ بَيْنَ الرَّكْعَةِ وَالرَّكْعَتَيْنِ فِي الْوِتْرِ.
Maksudnya:
Bahawa ‘Abdullah bin ‘Umar mengucapkan salam antara satu rakaat dan dua rakaat dalam solat Witir. – Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab al-Witr, no: 991.

* Tatacara mengerjakannya

Rakaat Pertama
1) Berniat di dalam hati untuk mengerjakan solat Witir
2) Takbiratul Ihram
3) Doa Iftitah
4) Membaca surah al-Fatihah
5) Membaca Surah al-Qur’an
6) Rukuk
7) Iktidal
8) Sujud
9) Duduk antara dua sujud
10) Sujud kali kedua
11) Bangun untuk rakaat kedua

Rakaat Kedua
1) Ulang seperti rakaat pada pertama dari nombor (4) hingga (10)
2) Duduk untuk tahiyyat akhir
3) Memberi salam kanan dan kiri dan bagun untuk mengerjakan rakaat terakhir

Rakaat Ketiga
1) Berniat di dalam hati untuk mengerjakan solat Witir
2) Takbiratul Ihram
3) Doa Iftitah
4) Membaca surah al-Fatihah
5) Membaca Surah al-Qur’an
6) Rukuk
7) Iktidal
8) Sujud
9) Duduk antara dua sujud
10) Sujud kali kedua
11) Duduk untuk tahiyyat akhir
12) Memberi salam ke kanan dan ke kiri
2. Mendirikan tiga rakaat sekaligus dengan hanya satu salam.

مَا كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَزِيدُ فِي رَمَضَانَ وَلاَ فِي غَيْرِهِ عَلَى إِحْدَى عَشْرَةَ رَكْعَةً.

يُصَلِّي أَرْبَعًا فَلاَ تَسَلْ عَنْ حُسْنِهِنَّ وَطُولِهِنَّ. ثُمَّ يُصَلِّي أَرْبَعًا فَلاَ تَسَلْ عَنْ حُسْنِهِنَّ وَطُولِهِنَّ.

ثُمَّ يُصَلِّي ثَلاَثًا.
Maksudnya:
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam tidak menambah pada bulan Ramadan dan tidak pula pada bulan-bulan lainnya, melebihi sebelas rakaat; baginda solat empat rakaat, jangan kamu persoalkan akan kebagusan dan panjangnya. Kemudian baginda solat empat rakaat lagi, jangan kamu persoalkan akan kebagusan dan panjangnya. Kemudian baginda solat tiga rakaat (witir). - Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab at-Tahajjud, no: 1147.

Solat Witir sebanyak tiga rakaat ini berbeza dari Solat Maghrib yang terdapat dua tasyahhud. Tasyahhud solat Witir hanyalah satu yakni pada rakaat yang ketiga. Surah-Surah yang baginda baca untuk solat Witir tiga rakaat adalah Surah al-A’la, Surah al-Kaafiruun dan Surah al-Ikhlash sebagaimana riwayat daripada Ubay bin Ka’ab, dia berkata:

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقْرَأُ فِي الْوِتْرِ بِسَبِّحْ اسْمَ رَبِّكَ الأَعْلَى

وَفِي الرَّكْعَةِ الثَّانِيَةِ بِقُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ وَفِي الثَّالِثَةِ بِقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ

وَلاَ يُسَلِّمُ إِلاَّ فِي آخِرِهِنَّ وَيَقُولُ يَعْنِي بَعْدَ التَّسْلِيمِ سُبْحَانَ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ ثَلاَثًا

Maksudnya:
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam biasa membaca dalam Solat Witir ‘Sabbhisma rabbikal a’laa’ dan pada rakaat kedua membaca ‘Qulyaa ayyuhal kaafiruun’ dan pada rakaat ketiga ‘Qulhuwallahu ahad’ dan baginda tidak mengucapkan salam kecuali pada akhir rakaat dan baginda membaca ‘Subhanal malikul qudduus’ sebanyak tiga setelah memberi salam – Hadis riwayat Imam al-Nasa’i dalam Sunannya, Kitab Qiyaamul Lail wa Tathawwu’un Nahaar, no: 1683.




credit : sham kamikaze


p/s semoga pahala amalan kita semakin bertambah -.-

Thursday, November 1, 2012

welcome november!!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

*****


entri pertama bulan ni, november rain kan hehe
realitinya memang sehari suntuk hujan dari petang semalam sampai pagi ni. siap dengan angin lagi, agaknya tempias taufan sandy sampai ke malaysia kot hehe

apa pun kali ni aku cuma nak minta maaf sekiranya sepanjang oktober lepas, ada salah silap yang aku buat sehingga mengguris hati dan perasaan rakan-rakan sekalian *poyo* hehe semoga perjalanan kehidupan dalam bulan november ni dipermudahkan dan mendapat keberkatan dari-NYA


p/s sessi blogwalking tersangkut-sangkut la pula -.-

november rain - Guns N Roses

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 
 
*****
 
When I look into your eyes I can see a love restrained
But darlin' when I hold you, don't you know I feel the same? yeah
Nothin' lasts forever and we both know hearts can change
And it's hard to hold a candle in the cold November rain

We've been through this such a long long time
Just tryin' to kill the pain, ooh yeah
But lovers always come and lovers always go
An' no one's really sure who's lettin' go today, walking away

And if we take the time to lay it on the line
I could rest my head just knowin' that you were mine, all mine
So if you want to love me then darlin' don't refrain
Or I'll just end up walkin' in the cold November rain

Do you need some time on your own?
Do you need some time all alone?
Everybody needs some time on their own
Don't you know you need some time all alone?

I know it's hard to keep an open heart
When even friends seem out to harm you
But if you could heal the broken heart
Wouldn't time be out to charm you?

Sometimes I need some time on my own
Sometimes I need some time all alone
Everybody needs some time on their own
Don't you know you need some time all alone

And when your fears subside and shadows still remain, oh yeah
I know that you can love me when there's no one left to blame
So never mind the darkness we still can find a way
Nothin' lasts forever even cold November rain

Don't ya think that you need somebody?
Don't ya think that you need someone?
Everybody needs somebody
You're not the only one, you're not the only one

Don't ya think that you need somebody?
Don't ya think that you need someone?
Everybody needs somebody
You're not the only one, you're not the only one

Don't ya think that you need somebody?
Don't ya think that you need someone?
Everybody needs somebody
You're not the only one, you're not the only one

Don't ya think that you need somebody?
Don't ya think that you need someone?
Everybody needs somebody
 
 
 lyrics...video 
 
 
 
p/s never bored to hear this song..love this song so badly -.-

Wednesday, October 31, 2012

wanita solehah.

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 
 
*****
 
 
"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkankan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mentua mereka, atau anak-anak mereka, atau anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang  lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya."
 
surah  an-Nur : 31

 
p/s sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah -.-

jahat di benci, baik hati....???

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 
 
hello bloggers dan readers sekalian.
how are you? i'm fine, thanks!

*****
 
pics source

actually aku tak tau nak kata macam mana dengan sikap sesetengah manusia ni. bila orang buat jahat, bencinya seolah-olah orang tu tak patut wujud atas muka bumi ni tapi bila orang buat baik ditatang bagai minyak yang penuh, macam orang tu takde kesalahan langsung. kadang tu ada sesetengah manusia ni, bila orang buat baik di "pijak" pula kepala orang tu, di "kencing" sampai hancing satu badan di buatnya. kadang tu menyirap juga darah bila kena ke batang hidung sendiri kan tapi nak bising lebih-lebih pun tak guna kan, diam je lah :(  biar tuhan je yang membalas semua perilaku yang menyakitkan hati tu ;( *sabar selagi mampu*

jadi manusia pendiam pun susah juga kan? tak kacau orang, tak ambik kisah hal orang tapi tetap juga ada sesetengah manusia ni yang nak kacau hidup orang pendiam tu. agaknya manusia jenis ni memang tak boleh tidur lena kot kalau sehari tak kacau hidup orang lain. perlu di ingat manusia pendiam jarang marah tapi bila mereka mula marah...seram juga di buatnya..huhu
 
 
"suka jangan terlalu suka, benci jangan terlalu benci" erm memang boleh pakai ayat tu kan? aku tak kata orang lain sebab benda ni pernah jadi pada diri aku sendiri. pernah suka/percaya 100% pada seseorang tapi tak sangka makin lama jadi makin hilang rasa suka/percaya pada orang tu sebaliknya orang yang aku tak pernah suka/percaya sekarang ni boleh tahan kamcing juga la dengan aku :P senang kata kalau nak suka/percaya pada seseorang tu jangan lah sampai 100% perlu ada sifat waspada sekurang-kurangnya 20% ke lebih kurang.

p/s kening sama hitam tapi hati? hanya Allah yang tahu -.-