Wednesday, December 17, 2014

Hujan datang lagi!

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.


berdoalah! 
Hujan datang lagi! Pantai timur semenanjung Malaysia di landa hujan lagi dan ada sesetengah tempat sudah dinaiki air. Di Terengganu khabarnya sudah di landa gelombang banjir kedua. Hmm, kawasan kampung aku kena juga biasanya. Tapi bukan kawasan rumah tok aku la. Kawasan berdekatan je yang biasa naik air. Kawasan nak menghala ke rumah tok aku tu biasanya naik air.

Tempat aku tinggal ni dah dua hari hujan tak berhenti. Matahari pun tak berapa nak memunculkan diri. Jangan sampai sungai pahang, sungai semantan, sungai triang, sungai bera naik air secara mendadak sudah la. Terkepung lagi jawabnya nanti. Cukup la dah merasa dua minggu tak boleh kemana-mana. Cukuplah.

Hmm, tempat aku tinggal ni jika diikutkan akal fikiran manusia memang agak mustahil nak naik air sebab kawasan bukit tinggi. Ibarat kata, kalau tempat aku tinggal ni naik air, memang habis semua kawasan berhampiran ditenggelami air. Tapi bagi Tuhan Yang Maha Berkuasa, tak ada apa yang mustahil kan? Kun Fa Ya Kun.

Bila hujan turun, rutin harian ada sikit terganggu. Bukan terganggu sebab tak boleh buat kerja, tapi terganggu dengan sikap sendiri yang agak lemau bila cuaca sejuk. Jadi bukan salah hujan la bila rutin harian terganggu kan? Sendiri salah, sendiri tanggung. Jangan merungut.

Hujan tu rahmat kan? Cuba bayangkan jika hujan tak turun macam di gurun sahara tu. Boleh kamu bayangkan? Aku tak boleh nak bayangkan suasana tinggal di kawasan tanpa/kurang air macam di gurun sahara tu. Kalau kamu nak bayangkan, dipersilakan. Aku nak tidur. O_o

-

No comments:

Post a Comment