Thursday, December 11, 2014

Jangan klik ya!

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.


mereka yang kata! 
Jangan klik pautan lucah di Facebook, kata SKMM. Hmm.. sejak tiga, empat hari ni memang ada pautan-pautan yang menggunakan tajuk 'Gadis Mabuk Setelah Pesta' dan 'Aksi Lucu Gadis Mabuk Teruk' di facebook. Gambarnya boleh buat orang berdarah hidung. Siap ada nota 'suggested page' lagi. Ada facebooker yang klik pautan tu ke?

Menurut Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), jika kamu klik pautan tu kamu akan di minta untuk memasang perisian baru seperti 'plugin' dan 'plugin' tu sebenarnya malware tau! Kalau malware dah masuk sistem, habis la semua maklumat yang ada dalam sistem. Habis semua maklumat kena curi. Maklumat yang ada tu selalunya akan digunakan untuk buat perkara-perkara yang tak elok. Ibaratnya akaun kau sudah kena godam la. Kau nak ke tiba-tiba nama kau kena petik buat benda-benda yang tak elok? Hmm...

SKMM juga berkata, buat laporan penyalahgunaan terus kepada Facebook menerusi ruangan 'Report This Post - It's spam' jika ada facebooker yang jumpa pautan-pautan yang kandungannya lebih kurang sama macam pautan gadis mabuk tu. Kalau ada yang sudah tergatal jari, sudah terklik pautan tu dan sudah terpasang 'plugin' tu, cepat-cepatlah tukar kata laluan ya!

Sumber

p/s: gatal sangat nak klik tu kenapa? o_O

-

No comments:

Post a Comment