Monday, July 14, 2014

Jaga-jaga rujukan kita!

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

baby ni comel!

Dunia makin maju, cara untuk membuat rujukan tentang satu-satu perkara juga telah maju. Semuanya berada di hujung jari kita. Tapi kena hati-hati dengan sumber rujukan yang kita mahu guna. Aku ada terima satu mesej dari whatsapp yang berbunyi:
"Salam semua. Pagi ini terima pesanan dari whatsapp group Ustaz Zainudin, dari Jabatan Agama Islam Selangor. Dia suruh sebarkan perkara ini. Ada satu puak telah dengan sengaja membina beberapa website untuk menyebarkan maklumat yang salah mengenai Al-Quran dan Hadith. Dengan itu sila berhati-hati terhadap website tersebut dan sila beritahu sahabat lain. 
www.answering-islam.org
www.aboutislam.com
www.thequran.com
www.Allahassurance.com
Tolong kirim pesanan ini kepada seramai muslim yang boleh kerana jika tidak, mungkin ramai orang Islam akan mendapat maklumat yang salah mengenai agama Islam. Tadi ada minta seorang ustaz di UM untuk periksa. Dia kata betul. Paling bahaya adalah answering islam."

 Aku rasa untuk non-muslim yang mahu mencari rujukan tentang Islam juga perlu ambil tahu perihal pesanan ini. Kena ambil tahu atau kamu akan mendapat maklumat yang salah. Dan pasti kamu (non-muslim) akan mula memandang serong terhadap Islam jika kamu mendapat maklumat yang salah. Apa yang pasti Al-Quran dan hadith adalah sebaik-baik sumber untuk dijadikan rujukan.

Wallahua'lam.


p/s : dunia akhir zaman, fitnah berleluasa.
 

1 comment:

  1. umat akhir zaman mmg byk cabaran nyer sbb fitnah berleluasa. terutama nyer melalui internet.

    ReplyDelete