Monday, May 14, 2012

kedekut ke bakhil.

Assalamualaikum warahmatullah.


korang mesti pernah tengok cerita Labu Labi kan. ala yang tuan dia Hj Bakhil tu hehe. kedekut kan Hj Bakhil tu, orang pantai timur kata 'kupit' hehe.

kedekut atau bakhil ni merupakan sifat yang tercela dan dilarang dalam Islam. bakhil ni senang kata maksud nya "barang engkau barang aku, barang aku barang aku" hehe bahasa pasar je tu, takde dalam kamus -.-

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Dua pekerti yang tidaklah pada seorang mukmin iaitu bakhil dan buruk budi."

agak-agak kita ni tergolong dalam golongan bakhil tak? jika ya dan kita rasa nak ubah sikap bakhil tu jom kita cuba renung-renungkan tip-tip kat bawah ni eh -.-



1) Latih diri menjaga, mengawal dan mengawas tuntutan nafsu yang inginkan bermacam-macam harta.


2) Latih diri dengan sentiasa mengingati akan azab Allah jika mengamalkan sifat bakhil untuk kepentingan Islam.


3) Latih diri dengan mengingati segala harta dan wang tidak kekal dan tak boleh nak dibawa mati pun.


4) Latih diri sentiasa mnginsafi jiwa, bertaubat dan memohon keampunan Allah atas kelemahan diri.


5) Latih diri untuk mengamalkan hidup yang sederhana dan tidak terlalu mewah dan tidak terlalu papa.


6) Latih diri untuk sentiasa bersyukur dengan segala pemberian Allah dan manfaatkannya pada jalan yang diredhai oleh Allah.


p/s : tangan yang memberi lebih baik darapada tangan yang menerima -.-

2 comments:

  1. sikap kedekut ni perlu dielakkan

    ReplyDelete
  2. puteri : kadang saya pun ada juga kedekut tu :)

    ReplyDelete