Saturday, May 12, 2012

malu biar bertempat.



12.45 aku baru berkesempatan nak masuk ke sini. tadi agak sibuk dengan kesibukan yang di buat-buat hehe. jam 11.00 tadi aku baru sampai rumah, baru balik dari mencari rezeki dan alhamdulillah ada la masyuk sikit.

malu..semua orang ada perasaan tu sejak azali lagi kan. ada yang malunya banyak sampai susah nak berinteraksi dengan orang lain. ada yang tak tau malu sampai habis semua tempat dia redah dan tak terkecuali juga yang malu-malu kucing kononnya malu padahal malu tapi mahu hehe.

erm malu tu tak salahkan cuma kalau nak malu tu biarlah bertempat dan memberi manfaat. jangan malu nak berbuat kebaikan tapi kalau malu nak buat maksiat silakan senang kata 'Malu itu biarlah beriman'. jika malu kena pada tempatnya insyaAllah semakin bertambah keimanan kita tapi jika sebaliknya dikhuatiri membuatkan keimanan kita semakin menipis. nauzubillah -.-

ada beberapa ayat al-Quran yang menerangkan tentang iman dan kaitannya dengan sifat malu, yakni..

Tidak Malu Untuk Berbuat Kebaikan

Firmman Allah s.w.t. dalam surah al-Anbiya' ayat 94 yang bermaksud: "Dengan yang demikian, sesiapa yang mengerjakan sesuatu amal kebaikan, sedang dia beriman, maka tidaklah disia-siakan amal usahanya dan sesungguhnya Kami tetap menulisnya."

Tidak Malu Untuk Berkata Benar

Firman Allah dalam surah al-Ahzab ayat 70 yang bermaksud: "Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar."

Tidak Malu Untuk Menghindar Sombong

Firman Allah dalam surah Luqman ayat 18 yang bermaksud: "Dan janganlah engkau memalingkan muka kerana memandang rendah kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di muka bumi dengan berlagak sombong; sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takabbur lagi membanggakan diri."

Tidak Malu Untuk Berhijrah Peribadi

Firman Allah dalam surah al-Taubah ayat 20 yang bermaksud: "Orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah dengan harta benda dan jiwa mereka adalah lebih besar darjatnya di sisi Allah, dan mereka itulah orang-orang yang berjaya."

Tidak Malu Untuk Membantu Sesama Islam

Firman Allah dalam surah an-Nisa ayat 85 yang bermaksud: "Sesiapa yang memberikan syafaat (pertolongan) ke arah yang baik, nescaya dia akan memperoleh bahagian (pahala) dari[ada-Nya dan sesiapa yang memberikan syafaat (pertolongan) ke araah yang buruk, nescaya dia akan memikul (dosa) daripadanya. Dan Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu,"

Tidak Malu Untuk Belajar Ilmu Agama

Firman Allah dalam surah al-Taubah ayat 122 yang bermaksud: "Dan tidaklah patut bagi orang yang beriman keluar semuanya (pergi berperang); maka, hendaklah keluar sebahagian sahaja dari setiap puak di antara mereka, untuk mendalami ilmu agama, dan untuk mengajar kaumnya apabila mereka kembali kepadanya; mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga."

Tidak Malu Untuk Mengingati Allah

Firman Allah dalam surah al-Zumar ayat 22 yang bermaksud: "Adakah orang yang dilapangkan Allah dadanya untuk menerima Islam, lalu dia tetap dalam cahaya dari Tuhannya, sama seperti orang yang tertutup hatinya? Maka kecelakaan besarlah bagi orang yang keras hatinya dari mengingati Allah. mereka yang demikian keadaannya, adalah dalam kesesatan yang nyata."


Dalam riwayat Ahmad dan al-Hakim daripada Abu Umamah al-Bahili r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang bersukacita dengan kebaikannya dan berdukacita dengan keburukannya, dia adalah Mukmin."

Gen-Q

8 comments:

  1. Cerita bab malu,teringat pasal pokok semalu lak. Hehehe. ;p

    ReplyDelete
  2. suka entri ni..namun kadangkala ada yang malu berbuat baik tapi tak malu untuk membuat dosa

    ReplyDelete
  3. lihat lah.. islam sendiri mendefinasikan Malu itu bagaimana... dan jika Islam banyak menceritakan pasal MALU, pasti sifat MALU banyak hikmah nya... :D

    ReplyDelete
  4. belajar blog : best kan main ngan pokok semalu :)

    ReplyDelete
  5. puteri kasih : erm kebanyakannya memang macam tu kan :(

    ReplyDelete
  6. black jeepsu : terlalu banyak hikmah MALU ni cuma kita je yang tak berapa nak ambik berat..kan :(

    ReplyDelete