Monday, May 21, 2012

kisah teladan buat renungan bersama.

Assalamualaikum warahmatullah.

selamat pagi, petang, siang, malam semua hehe..aku tak tau korang baca bila entri ni jadi aku cakap semua la ye ^_^.


MALU KERANA BENAR

Pada suatu hari, Nabi Musa a.s. telah keluar meninggalkan bumi Mesir dalam keadaan takut kerana Firaun dan konco-konconya berpakat untuk membunuh baginda. Namun, baginda tidak lupa untuk memohon pertolongan daripada Allah s.w.t. dan berdoa, "Wahai Tuhanku, selamatkanlah aku daripada kaum yang zalim."

Lalu baginda menuju ke negeri Madyan yang bukan merupakan wilayah jajahan kerajaan Firaun sambil mengharapkan naungan Alla s.w.t., "Moga-moga Tuhanku memberikan petunjuk kepadaku ke jalan yang lurus dan selamat."

Benar, Allah s.w.t. mengabulkan permintaan Nabi Musa a.s., Baginda sampai ke negeri tersebut dengan selamat. Tiba di negeri tersebut, baginda terlihat sekumpulan manusia sedang berasak-asak di sebuah sebuah telaga untuk mengambil air bagi ternakan mereka. Dan tidak jauh daripada situ, terdapat dua orang gadis yang berdiri bersama ternakan mereka sambil menunggu giliran. Mereka tidak seperti kumpulan tersebut yang saling bersaing, tetapi menunggu sehingga keadaan menjadi tenang.

Maka baginda bertanya kepada mereka berdua, "Mengapa keadaan kamu berdua begini?". soalan ini diajukan kerana mereka berdua tidak bersama kumpulan manusia tadi untuk mengambil air. Dan juga kerana mereka berdua menahan ternakan mereka daripada terus menuju ke arah telaga yang berisi air bersama ternakan yang lain.

Lalu kedua-dua gadis itu menjawab, "Kami tidak akan mengambil air minuman itu melainkan pengembala-pengembala itu telah beredar pulang dan kami juga mempunyai seorang bapa yang sudah tua." Mendengar jawapan tersebut, Nabi Musa a.s. terus membantu mereka berdua mengambil air minuman untuk minuman binatang ternakan mereka.

Sambil terus memohon kebaikan daripada Allah s.w.t., salah seorang daripada perempuan tadi berjalan dengan penuh malu ke arah baginda dan mengajaknya untuk ke rumah atas jemputan bapanya untuk memberi upah atas pertolongannya itu. Akhirnya baginda menerima jemputan tersebut dan tinggal di Madyan dalam keadaan selamat.

animal-wildlife

moral..
* sikap malu dalam pergaulan dalam kehidupan.
* tolong menolong sesama manusia adalah satu
tabiat yang mulia.
* menjaga batas pergaulan sesama bukan marham.


GEN-Q




p/s : apa lagi iktibar yang korang boleh dapat dari kisah ni =.=

11 comments:

  1. Kita kena banyak bersabar dalam menjalani kehidupan seharian. Hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eein Azryn : erm btul2..sabar tu separuh drpd iman :)

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. kita kena selalu memohon kepada Allah ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Coklat susu : memohon kpd Allah bkn sesama manusia :)

      Delete
  4. takde sapa lagi yang boleh tolong kita melainkan ALLAH yang satu,, setiap dugaan ada hikmahnya.. yang penting kita harus sabar dan jangan cepat melatah..

    makcik suka datang blog nie, banyak motivasi makcik dapat. terus jadi follower baru anda ! -salam perkenalan- :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makcik : tq makcik..salam perkenalan juga:)

      Delete
  5. menjaga batas pergaulan , noted.

    ReplyDelete
  6. perlu sentiasa tolong menolong kan

    ReplyDelete