Saturday, April 28, 2012

lena dengan susu.

Assalamualaikum warahmatullah.

today is saturday. dalam satu minggu sekali je hari sabtu, betul tak aku cakap. tak betul? erm tak lama dah tu kot huhu..hahaha kena virus sengalirus dah aku hari ni, ingat lawak la kot cakap macam tu. ermm kebosanan dah bertingkat-tingkat di tambah pulak dengan mengantuk tahap cipan ni..bertambah sengal la ku di buatnya -.-


entri sebelum masuk tido ni, nak taip pun da tak berapa best sebab mata dah makin pedih dan berat. macam ada gam je kat kelopak mata ni. ok dah selotape baru nampak keyboard #sengalirus -.-

berbalik kepada tajuk di atas, amalan minum susu sebelum tidur dipercayai boleh membuatkan seseorang itu mendapat tidur yang lena, tetapi masih belum ada bukti saintifik yang mengesahkannya.

seorang pakar nutrisi iaitu Mark Shields berkata, manfaat minum susu sebelum melelapkan mata dipercayai melibatkan dua faktor, iaitu fisiologi dan psikologi.

dari aspek fisiologi, ramai penyelidik mempercayai susu mengandungi kandungan triptofan yang boleh membuatkan seseorang megantuk akibat hormon melatonin yang dirembeskan.

dari aspek psikologi pula, dipercayai ramai daripada kita secara automatik akan mengingati pengalaman ketika masih bayi bersama ibu dan mambuatkan tidur semakin nyenyak selepas meminum susu. - maskulin



p/s : minum susu baik untuk penjagaan tubuh badan -.-

12 comments:

  1. tak suka susu...selalu minum milo kosong je sebelom tido...hehehe :)

    ReplyDelete
  2. tak suka susu gak..susu coklat..leh la juga...hehehe

    ReplyDelete
  3. tak suka susu tak minum susu pun..
    soya je minum

    ReplyDelete
  4. minum susu kadang-kadang je

    ReplyDelete
  5. cik hana : jarang minum susu jugak..milo kosong? tawarnya :)

    ReplyDelete
  6. puteri kasih : susu coklat kira susu jugak la kan hehe

    ReplyDelete
  7. sis92 : soya peberet saya tu :)

    ReplyDelete
  8. anie : saya suka teh o kurang manis je hehe

    ReplyDelete
  9. shah : sama la kalau rasa teringin baru minum susu..

    ReplyDelete
  10. susu , i likeeee !

    #hye tuan tanah . jemput singgah blog saya . ada makan makan sikit :D

    ReplyDelete
  11. ikaa sharin : hoho nanti jgn lupa minum susu..makan apa tu :)

    ReplyDelete