Friday, April 27, 2012

kurangkan berat badan (lagi)

assalamualaikum warahmatullah.

hehe sambungan dari entri sebelum ni. yang tu rutin senaman outdoor, sekarang ni kaishin nak kongsi rutin senaman indoor pulak. nak buat dalam bilik sendiri pun takde sapa nak marah hehe.

ok la kaishin teruskan ke agenda utama. rutin senaman ni mudah sangat kaishin pun selalu buat tapi bila ada masa terluang la hehe..

dan inilah diantara rutin-rutin senaman tu...


CRUNCHES
rutin asas utama bagi mendapat perut yang rata serta membakar lemak berlebihan dibahagian abdomen. kelebihannya adalah mengukuhkan teras otot, mengimbang kestabilan postur dan meningkatkan daya tahan. tapi awas jika tidak dibuat dengan betul akan mengakibatkan sakit tulang belakang dan leher.

TEKAN TUBI - senaman asas untuk membakar lemak, menonjolkan otot badan dalam masa singkat, membina kekuatan lengan, tangan, pergelangan tangan, bahu dan dada serta meningkatkan metabolisme dan membina teras otot.

MENARI - bukan sahaja teruja dan memberi semangat rentetan menghayati alunan musik yang didengar malah ia memberi impak yang menyeluruh pada tubuh badan dan otot untuk mengeluarkan peluh.

SENAMAN KERUSI - sandar badan pada penjuru kerusi menggunakan tangan dan mula regangkan badan. dapat menguatkan bahagian tangan dan lengan, membantu menguatkan tenaga dalaman bagi memantapkan metabolisme, mengekalkan kepadatan tulang, memperbaiki imbangan dan menyelaraskan tubuh.

REGANGAN - melibatkan aktiviti meregangkan otot sehingga ke tahap tertentu. membakar lemak bahagian bawah lengan, perut dan paha, meningkat fleksibiliti serta postur badan, meningkatkan aliran darah, meningkatkan kesihatan jantung dan keseimbangan tubuh.

kajian laman sesawang LiveStrong.com, hiking dan berenang antara senaman mudah dan menjadi pilihan terutama lelaki dan wanita lebih gemar memilih senaman seperti berlari dan berjalan kaki.

p/s : harap tips-tips ni dapat membantu agar dapat sama-sama menikmati perjalanan hidup dengan lebih sempurna

4 comments:

  1. rasa da naik je bdn ni.
    tp mls nak buat sesuatu.hahaha

    ReplyDelete
  2. syafiqakarim : eh tak boleh la camtu..badan kena jaga baru la bertambah-tambah orang tu sayang :)

    ReplyDelete
  3. Best artikel ni.. simple tapi bagus untuk rujukan... Senang-senang mai lawat www.kindhearty.blogspot.com :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih. harap dapat manfaat dari artikel ni. insha Allah nanti saya gi melawat ke sana.

      Delete