Friday, June 15, 2012

jangan marah nanti kena jual.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

suka, sedih, gembira, marah, semua tu sifat-sifat yang pasti ada dalam diri manusia kan. sapa-sapa yang takde sifat tu baik pegi jumpa doktor, kot-kot ada sesuatu 'somethings wrong' dengan diri kamu tu hehe

sapa yang tak pernah marah? aku selalu marah. marah kat pelanggan yang selalu memeningkan kepala, diri sendiri yang kadang tu selalu sangat buat silap sampai menyusahkan orang sekeliling. erm macam-macam la yang aku marah tapi selalunya aku tak luahkan apa yang aku marah tu. tapikan orang tau kalau aku marah sebab aku tak reti nak buat muka manis masa aku marah -.-

tadi aku ada baca tip-tip untuk mengatasi sifat marah ni dan sekarang aku nak letak kat sini pula..


** sabar dan sentiasa mengawal emosi atau perasaan marah. biasanya jika kita mengawal perasaan negatif dalam diri, hati kita akan jadi 'beku'. - erm boleh ke aku kawal semua tu eh? hurm..takpe-takpe aku cuba -.-

** jangan bertangguh untuk memohon maaf kepada orang yang menjadi mangsa kemarahan kita. cepat-cepat minta maaf atau memaafkan dapat menjauhkan diri daripada sifat bodoh. - erm selalunya aku akan cepat-cepat minta maaf kalau aku 'termarah' kat sapa-sapa jadi yang ni aku selalu buat tapi aku susah nak maafkan orang -.-

** menginsafi diri dengan mengingati bahawa kemarahan tu mendatangkan seksaan Yang Maha Esa. jika tidak insaf takut syaitan bermastautin di hati kita. - erm yang ni aku kena muhasabah balik -.-

** menghindarkan diri daripada sifat benci, dengki dan dendam terhadap orang lain. jika semua sifat negatif tu ada nanti syaitan suka untuk jadi 'kawan baik' kita. - erm yang ni pun aku kena muhasabah balik -.-

** selalu memantapkan iman dengan kerap melakukan perbuatan baik jika tidak perkara jahat yang selalu kita buat. - erm insyaAllah aku cuba -.-

** kena ingat selalu bahawa Yang Maha Esa benci sifat marah jika tidak beringat nanti syaitan mudah ajak kita buat perkara yang Dia benci. -.-

** bersikap lemah lembut dan sentiasa saling hormat-menghormati antara satu sama lain jika tidak jangan pelik jika orang semakin menjauhi kita. -.-



gambar : pakway.files.wordpress.com


p/s : camne nak buang 'hot temper' ni ye -.-

16 comments:

  1. xmo marah la, nnti kena juai.. xdak sapa nk beli :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. oOpet : erk xde sapa nak beli eh :P

      Delete
  2. Replies
    1. Sally Yatiey : erm ok2 tak marah2 dah :D

      Delete
  3. istigfar selalu bila marah tu ... pas tu g amik air sembahyang gerenti leh cool doown!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesuma Angsana : istighfar..selalunya sy buat camtu la cuma kdg2 tu tak tahan sgt..tu yg 'terlepas' juga..

      Delete
  4. kemarahan...:)
    jika tidak dikawal dengan kesabaran..boleh sampai hilang kawalan..dan membinasakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. faizah husna : betul2 sy setuju..jalan penyelesaiannya SABAR..kan :D

      Delete
  5. marah bukan sifatku..kihkih:P saya kalo marah diam tak bersuara,,pelik kan..hahak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pencinta pink : hurm tau dah la..lepas ni kalo awak tetiba senyap maknanya tgh marah la tu..hehe :P

      Delete
  6. Oh.. tips2 ke.. ingatkan cerita amende tadik.. tbe2 teringat cter pramli tu..

    ReplyDelete
  7. kena jual ke? ok tak marah dah :P

    ReplyDelete
  8. puteri : puteri kena jual sy beli hehe :P

    ReplyDelete