Wednesday, October 31, 2012

jahat di benci, baik hati....???

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 
 
hello bloggers dan readers sekalian.
how are you? i'm fine, thanks!

*****
 
pics source

actually aku tak tau nak kata macam mana dengan sikap sesetengah manusia ni. bila orang buat jahat, bencinya seolah-olah orang tu tak patut wujud atas muka bumi ni tapi bila orang buat baik ditatang bagai minyak yang penuh, macam orang tu takde kesalahan langsung. kadang tu ada sesetengah manusia ni, bila orang buat baik di "pijak" pula kepala orang tu, di "kencing" sampai hancing satu badan di buatnya. kadang tu menyirap juga darah bila kena ke batang hidung sendiri kan tapi nak bising lebih-lebih pun tak guna kan, diam je lah :(  biar tuhan je yang membalas semua perilaku yang menyakitkan hati tu ;( *sabar selagi mampu*

jadi manusia pendiam pun susah juga kan? tak kacau orang, tak ambik kisah hal orang tapi tetap juga ada sesetengah manusia ni yang nak kacau hidup orang pendiam tu. agaknya manusia jenis ni memang tak boleh tidur lena kot kalau sehari tak kacau hidup orang lain. perlu di ingat manusia pendiam jarang marah tapi bila mereka mula marah...seram juga di buatnya..huhu
 
 
"suka jangan terlalu suka, benci jangan terlalu benci" erm memang boleh pakai ayat tu kan? aku tak kata orang lain sebab benda ni pernah jadi pada diri aku sendiri. pernah suka/percaya 100% pada seseorang tapi tak sangka makin lama jadi makin hilang rasa suka/percaya pada orang tu sebaliknya orang yang aku tak pernah suka/percaya sekarang ni boleh tahan kamcing juga la dengan aku :P senang kata kalau nak suka/percaya pada seseorang tu jangan lah sampai 100% perlu ada sifat waspada sekurang-kurangnya 20% ke lebih kurang.

p/s kening sama hitam tapi hati? hanya Allah yang tahu -.-

12 comments:

  1. nama pon manusia..buat jahat salah, buat baik pon salah..=D

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju..erm buat hal sendiri sudah, kan? :)

      Delete
  2. hati manusia memang sukar nak ditafsirkan. Jadi tak perlu 100% mempercayai seseorang. Sentiasa perlu tanam sifat was was dalam diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju jugak..eem bukan tak percaya cuma hati hati :)

      Delete
  3. setuju sangat2 suka & benci pada sesuatu tu biarlah berpada2

    ReplyDelete
  4. haaa bende ni da terkena kat diri naaa
    buat baik TERLALu baik laeh2 na kena tikan dari blakang..benci kat seseorg sgt2 benci EH! skrng da syg mcm xbole nk hilang huhuhu ;D

    ReplyDelete
  5. tue la...kdg2 rasa nak buat jahat tp...sabar2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. niat je kan? xbuat jahat lagi kan? hehe

      Delete
  6. sebab tu ada firmanNya menulis;

    Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (Surah. Al Baqarah:216)

    kerana itu, berpada-padalah bila kita membenci atau menyukai seseorg/sesuatu.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju..setiap peekara yg Allah tetapkan tu pasti ada hikmahnya, sbg hamba kita perlu menerima qada dan qadar dr-Nya.

      Tq :)

      Delete