Thursday, August 30, 2012

merdeka..merdeka..merdeka!!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera.


"Saya bangga menjadi rakyat Malaysia"

Rakyat Malaysia bebas daripada 'penjajahan'. Itu lah erti merdeka yg sebenarnya..kan? erm sudah merdeka kah anda? hehe..soalan tu sebenarnya aku tujukan untuk diri aku sendiri tapi kamu pun boleh tanya soalan tu pada diri kamu juga dan jawapannya biarlah aku jer yg tahu kot dan jawapan korang pun aku tak nak tahu..hehe

Mesti ramai yang sudah kibarkan jalur gemilang kan, ada yang lekatkan di cermin kereta, yang pacak dibumbung rumah pun ada juga kot tp aku takde pun, aku cuma letak dalam entri ni jer :P..tak patriotik ke? A.A.K.....

"Mengibarkan jalur gemilang satu amalan yang bagus. Ia bermakna kita berbangga dengan negara sendiri, tetapi yang paling penting adalah semangat kemerdekaan yang ditanam dalam diri masing-masing. Tidak guna buat sambutan besar-besaran tetapi mereka yang datang meraikan hanya untuk melihat bunga api atau persembahan yang disediakan tanpa memahami dan menghayati erti kemerdekaan yang sebenarnya". Azhan Rani

Memang sekarang kita bebas daripada penjajahan fizikal tetapi adakah mental kita bebas dari penjajahan? Bak kata Ustaz Azhar Idrus dalam twitter tadi: "Kita masih belum lagi merdeka. Kita hanya merdeka dari segi jasmani tetapi tidak merdeka dari segi rohani Islam".



p/s apa sumbangan kita untuk negara?
p/s tak sempat nak bw lagi la =.=

25 comments:

  1. tak kibar pun jalur gemilang..kang tak pasal-pasal 'anak-anak' jahanamkan jalur gemilang tu nanti..hehe

    MERDEKA MERDEKA MERDEKA ^_^

    ReplyDelete
  2. puteri kasih : tak pernah kibar jalur gemilang pun

    ReplyDelete
  3. sue pelik : salam merdeka :)

    ReplyDelete
  4. merdeka.. kita sbg gnrasi seterusnya kena perthankan kemerdekaan negara kita...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Korn : betul tu..tanggungjawab kita utk kekalkan semua tu..

      Delete
  5. selamat hari merdeka yang ke 55.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hatiputera : selamat hari merdeka..

      Delete
  6. Replies
    1. mee : sy bangga jd rakyat malaysia :)

      Delete
  7. Replies
    1. Lelaki ini : selamat hari merdeka..

      Delete
  8. Replies
    1. Hanif idrus : selamat hari merdeka bro..

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  9. yup...that's true abg krilnuar :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yayahnasake : harap kita dah merdeka sepenuhnya :)

      Delete
  10. dr thn lps lg kibar jalur gemilang kat rumah... xbuang2... salam merdeka...

    ReplyDelete
  11. saya sumbangkan doa utk Malaysia supaya kekal aman damai ;D

    Selamat menyambut hari kemerdekaan ^^

    ReplyDelete
  12. lewisdotmy : selamat hari merdeka juga..

    ReplyDelete
  13. Pn. Sheila : wah bagus la camtu..sy takde pasang pun hehe

    ReplyDelete
  14. everythings : mudah-mudahan..amin

    ReplyDelete