Monday, July 16, 2012

ulam raja..sedapnya!


Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Hai semua! Kamu semua makan ulam raja? tak tahu ulam raja? pokok yang dalam gambar kat bawah ni la ulam raja tu, kita cuma ambik pucuk dia je. nak cicah dengan budu boleh, nak cicah tempoyak boleh, nak makan macam tu je pun boleh, terpulang lah macamana kamu nak makan :)


Pokok ulam raja ialah sejenis tumbuhan tropika yang berasal daripada Amerika Latin, tumbuh meliar dan mudah didapati di banyak negara termasuk Malaysia. Ulam raja mengandungi 3 peratus protien, 0.4 peratus lemak dan karbohidrat serta kaya dengan kalsium dan vitamin A.

Ulam raja telah digunakan secara tradisi untuk memperbaiki peredaran darah dan mencuci darah serta untuk menguatkan tulang. Ulam raja mempunyai keupayaan antioksida yang sangat tinggi, iaitu bagi setiap 100 gram ulam raja yang segar bersamaan dengan keupayaan antioksida 2400 miligram L-asid askorbik.

-wikipedia-



p/s : ulam raja cicah budu..sedap tu hehe

18 comments:

  1. natasha : sama la..jarang2 jer makan

    ReplyDelete
  2. puteri kasih : lorh yeke..sok dtg umah ambik pucuk ulam raja..hehe

    ReplyDelete
  3. puteri kasih : sy tunggu tau..hehe :P

    ReplyDelete
  4. lama x makan
    cicah budu? mmg terbaek !

    ReplyDelete
  5. pebret tirah...mkn ngn budu...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. tirahzairi : org pantai timur ngan budu mmg takleh dipisahkan..hehe

      Delete
  6. hanif : duduk bandar susah nak jumpa ulam raja

    ReplyDelete
  7. bro mmg sodap nie....
    sy suka....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azmi khan : sedap dan berkhasiat bro..hehe

      Delete