Sunday, February 19, 2012

syukur alhamdulillah..

assalamualaikum warahmatullah dan selamat sejahtera hendaknya ye..


siang tadi hujan turun, lebat juga la siap dengan angin lagi..kalau ada pokok yg dah reput tu memang kompem tumbang le jawabnya pastu kalau ada bumbung rumah yang paku tak berapa nak kemas tu gerenti terbang le atap tu..silap-silap boleh banjir le dalam rumah hehe.

sambil-sambil dok menunggu hujan berenti tu, aku lepak ngan sorang mamat ni(aku tak kenal pun) dan aku ada terdengar le dia mengeluh pasal hujan dah turun jadinya kerja dia tertangguh le (keje apa aku takk tanya pulak)..dia kata "susah betul hujan ni, semua keje tak jadi dibuatnya"..erm betul la tu kan, bila hujan turun kalau ada keje outdoor memang tertangguh le kejenya kan..tapi la kan, aku tertanya-tanya la juga "mamat ni marah kat sapa?"..kalau marah kat hujan, bukan ke Allah yg buat hujan tu so kalau mmarah kat hujan maknanya dia marah kat Allah la kan..pencipta paling agung "kun fa ya kun" je semua boleh jadi..

yang aku pelik tu, time panas terik pun ramai juga yang mengeluh..panas sangat sampai tak larat nak buat keje katanya..ish ish ish mana satu nak ni..hujan mengeluh panas pun mengeluh juga..itu la manusia kan jarang sangat nak bersyukur dengan apa yg Allah bagi..

hujan ke panas ke, kita ni hamba je so terima je la kan..Allah turunkan hujan sebab nak baagi sejuk bumi ni pastu hujan ni kan ke boleh bersihkan udara..tak caya cuba la sendiiri, sebelum hujan udara panas je kadang tu sampai tak boleh nak bernafas sebab habuk @ asap terlampau banyak dalam udara tp cuba lepas hujan..bila udara yg kotor dek habuk dan asap tu dah takde, rasa nyaman je udara nak bernafas pun rasa lancar je kan,siap boleh tido nyenyak sampai ngigau lagi hehe..

kesimpulannya (bg aku la)..hujan ke panas ke kita tetap perlu bersyukur..pasti ada makna yang tersirat di sebalik semua kejadian tu..makna yang hanya Allah sebagai pencipta agung je yg tahu..

Rasulullah SAW. bersabda yang bermaksud :

"Siapa yang tidak bersyukur dengan pemberian yang sedikit, dia juga tidak akan bersyukur dengan pemberian yang banyak. Siapa yang tidak mensyukuri manusia, bererti dia juga tidak mensyukuri Allah. Memperkatakan nikmat Allah adalah tanda syukur, dan mengabaikannya adalah kufur. Berjemaah itu dirahmati, sedangkan berpecah belah itu mengundang azab."

(Hadis Riwayat Ahmad dalam Musnad Ahmad)

wassalam..


p/s : setiap perkara pasti ada makna yang tersurat dan yang tersirat ^_^

6 comments:

  1. yup...bsyukur la dgn apa yg ada...

    =)

    ReplyDelete
  2. manusia sering kali tidak pernah bersyukur

    ReplyDelete
  3. nikmat di beri..kita xpernah bersyukur ka?

    sabo je lah..rasa nk tegur je org mcm tu..

    p/s :: nad rasa komen better buat pop up window..:)
    senang nk komen..:D

    dashboard >> setting >> comments >> pop up window..

    ReplyDelete
  4. puteri kasih : tak semua tp kebanyakan yg saya jumpa memang camtu..

    ReplyDelete
  5. cik nad : tumbuk terus je :D

    p/s : pop up window selesai hehe

    ReplyDelete