Friday, October 4, 2013

Tragedi Oktober?

Assalamualaikum dan salam sejahtera.


garang tak muka..heh

Hai. Oktober datang lagi untuk kesekian kali. Oktober yang ke-33 kali buat aku sebab dah 33 tahun aku hidup atas muka bumi ni. Erm apa yang tragedi oktobernya? heh. Takde apa pun sebenarnya, saja je konon-kononnya gempak la buat tajuk macam tu. Tak sanggup lagi aku, mengenang kisah lalu...hehe tu je lirik lagu tragedi oktober yang aku ingat, yang lain-lain kamu cari sendiri.

Oktober, laporan audit negara dibentangkan setelah berbulan-bulan kakitangan jabatan audit negara bertungkus lumus menyiapkannya. Dengar cerita ada yang sampai sakit sebab terlalu memberi komitmen untuk siapkan laporan. Terlalu fikir pasal tanggungjawab yang tergalas di bahu, makan pakai pun boleh terlupa, kesihatan diri bukan lagi keutamaan kecuali amanah yang perlu dilaksanakan. Tahniah dan terima kasih kepada seluruh kakitangan jabatan audit.
"Will any steps be taken to address the 'wastage' of government funds or will it just be another 'teh tarik' topic to be forgotten tomorrow?-Jehan"
Pelbagai kelemahan pentadbiran yang terbongkar. Aku rasa bukan laporan kali ni saja yang membongkar kepincangan dan kelemahan. Setiap tahun, setiap kali laporan dibentang pasti pelbagai kelemahan yang terbongkar. Namun aku tengok macam tak ada perubahan je, macam takde tindakan susulan je untuk memperbaiki kelemahan yang ada. Setiap tahun sama. Setiap tahun pemborosan berlaku. Setiap tahun ada perbelanjaan yang tak masuk akal. Setiap tahun ada saja aset yang hilang begitu saja. Oh lupa, jangan dipersoalkan semua tu. Kalau tak setuju, pergi duduk tempat lain, hijrah ke negara lain.  Peace! ^_^


p/s : kerja itu amanah dan ia perlu dilaksanakan sebaik mungkin dan ia akan dipersoalkan kembali.

2 comments:

  1. terkejut tengok muka budak tu :P hehe.

    isu audit macam dah sunyi sepi dah kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. sunyi sepi sebab sekarang org dah mula bincang pasal bajet pulak..hehe

      Delete