Saturday, January 21, 2012

Gong xi fa cai!!!


Assalamualaikum...
sbb nmpk cam chun li so aku letak le pics ni hehe..

Memula nak ucap gong xi fa cai utk sesapa yg meraikannya terutamanya yg bangsa cina la kan..org melayu tumpang cuti je..hahaha

Ari ni aku nak ckp pasal apa ye..blur sokmo aku ni :(...ok dah tau nak ckp psl apa hehe..

Aku lama dah terpikir psl ni tp malas nak ckp takut nanti ada lak yg terasa hati..aku ni penakut sebenarnya hehe..ngarut lg aku ni..

Ok..tiap kali musim perayaan aku tgk org melayu la yg paling seronok sekali..tak kira la raya apa pun..raya cina ke..depavali ke..raya puasa n raya haji dah kompem melayu yg paling seronok..alasan leh balik kg jumpa mak bapak padahal nak cuti je sebenarnya haha..
Korg penah terpikir tak..kalo time raya puasa @ raya haji ke cina tutup kedai tak???tak kan??..ok skrg cer tgk time raya cina @ deepavali..melayu mesti tutup kedai kan hehe..ni bkn soal kaum ke apa ok..ni aku ckp psl mentaliti..org cina cari duit dia cr duit betul2..org india pun skrg ni dah ramai yg profesional..doktor,lawyer,engineer majoriti org cina @ india..org melayu????pikir sendiri la korg ye...
Minta maaf la kalo ada yg terasa ok..aku ckp ni sbb aku pun melayu..sambil aku cr duit utk diri sendiri aku nak tgk gak org lain sama-sama cari duit jgk..org cina kata "kalo lu mau niaga jgn ikut melayu tp lu org mesti ikut org cina"..sampai camtu skali org cina pandang cara org melayu berniaga..semua ni realiti sebenarnya..kebanyakan org melayu kalo berniaga ramai yg gulung tikar kan..sbb apa???..dpt untung sikit enjoy smpi tak igt dunia..pastu untung tah kemana modal pusingan pun hangus sama dek krn berjoli sakan..padan muka..tak berani tanggung risiko..lagi satu sbb org melayu sendiri tak tolong org melayu..org melayu ni kuat berdengki sesama melayu..
Dah la tu kang aku ckp byk ada lak yg kata aku nak tunjuk pandai..korang pikir la sendiri ok..

No comments:

Post a Comment