Keyol's Blog

Tuesday, January 31, 2012

denggi!!!..sanggup ke nak.hadap???

Assalamualaikum..

Apa kabo semua ye..dah makan ke belum ;)



la ni aku nak habaq pasai denggi pulak na..kalo ada hak tak betui tu tolong hangpa semua betuikan na (tetiba jd org utara)..sori ye org utara ;)

Ok la aku teruskanlah ye (melalut tak sudah) hehe..akhir2 ni kadar kematian akibat denggi makin meningkat, terkini Kementerian Kesihatan melaporkan bahawa bermula minggu pertama 2012 dah ada beberapa kematian yg dikaitkan dgn denggi.Meskipun pola jumlah kes @ insiden yg dikelaskan sbg berisiko tinggi adakalanya terkawal, namun berdasarkan pelan strategi yg dijalankan tidak menjamin kes-kes denggi mampu ditangani secara menyeluruh dan perubahan strain virus dan kewujudan faktor resistan terhadap cuaca dan racun yg digunakan menjadi penyumbang pola jumlah kes meningkat.Ujian klinikal vaksin telah berada di fasa akhir jadi harap vaksin tu dapat dihasilkan dan mampu menyelamatkan nyawa akibat denggi.Amin

Yang pasti semua usaha tu takkan membuahkan hasil tanpa kesedaran dari masyarakat sendiri.Setiap kita ada tanggungjawab dalam usaha utk mengurangkan kes2 yg berkaitan dengan denggi ni.Kebersihan persekitaran harus dijaga bg menghapuskan tpt pembiakan nyamuk aedes, takkan nak harap org lain yg datang bersihkan kot.

Semburan kabus (fogging) tak menjamin pengurangan kes berkaitan denggi jadi sama-samalah kita jaga kebersihan persekitaran kita ye lagi pun kebersihan tu kan sebahagian drp iman..TIADA AEDES TIADA DENGGI!!!

p/s : moh le sama-sama jaga kebersihan ye ^_^
dah abis baca eh, terima kasih ^_^

2 comments:

  1. xsuke kne gigit nyamuk...kulit ni sensitif gile...kne sikit dah naik bengkak2...

    ReplyDelete
  2. kulit yg tak sensitif pun boleh bintat dek penangan nyamuk ni..mula la nak tergaru2 je haha

    ReplyDelete