Saturday, January 17, 2015

Kenapa dengan surah Al-Kautsar?

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Bismillahirrahmanirrahim.

The great truth of God. (Translation)

Surah Al-Kautsar adalah surah yang paling pendek dalam Al Quran. Hanya mengandungi 3 (tiga) ayat. Diturunkan di Makkah. Berasal dari sungai di syurga. Kolam sungai ini diperbuat dari batu permata yang indah dan cantik. Rasanya lebih manis dari madu. Warnanya pula lebih putih dari susu dan lebih wangi dari kasturi.

Surah Al-Kautsar disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad s.a.w kerana diturunkan ketika Baginda sedang bersedih di atas kematian 2 (dua) insan yang dikasihi, iaitu anak lelaki Baginda, Ibrahim dan bapa saudara Baginda, Abu Thalib. 

Surah Al-Kautsar dikhabarkan mengandungi pelbagai kelebihan yang boleh kita amalkan, antaranya ialah;

1) Ketika hujan, bacalah surah ini dan berdo'a. Insya Allah do'a kita akan dikabulkan oleh Allah SWT.

2) Ketika kita kehausan dan tiada air, bacalah surah ini dan gosok di leher. Insya Allah hilang rasa dahaga.

3) Ketika kita sering sakit mata seperti berair, gatal, bengkak. Sapukan air tawar yang sudah dibacakan surah ini sebanyak 10 kali pada mata.

4) Ketika rumah dipercayai terkena sihir, bacalah surah ini. Insya Allah, Allah akan memberi ilham kepada kita di mana letaknya sihir itu.

5) Jika kita membaca surah ini 1000 kali, insya Allah rezeki kita akan bertambah.

6) Jika kita rajin membaca surah ini, insya Allah hati kita akan menjadi lembut dan khusyuk ketika menunaikan solat. 

7) Jika ada orang teraniaya dan terpenjara, bacalah surah ini sebanyak 71 kali. Insya Allah, Allah SWT akan memberikan bantuan kepadanya jika dia tidak bersalah dan di zalimi.

Rasulallah S.A.W bersabda: "Barangsiapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu sahaja dan ada orang yang mengamalkannya, maka walaupun orang yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala." (Hadis riwayat Al-Bukhari).

Subhanallah.


p/s: seluruh isi Al Quran mempunyai kelebihan dan mampu memberikan jawapan kepada setiap persoalan. Baca, hayati, fahami dan amalkan. Insya Allah.

-


1 comment:

  1. banyak kelebihan Surah Al-Kautsar ini kalau diamalkan ye :)
    terima kasih :D

    ReplyDelete