Saturday, January 3, 2015

Benarkah kasih?

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum dan salam sejahtera.


tepuk dada tanya iman. 
Benarkah kasih? Benarkah sayang? Benarkah cinta? Apa bukti kasih? Apa bukti sayang? Apa bukti cinta? Jujur (الصدق). Amanah (الامانه). Menyampaikan (التبليغ). Tajam fikiran (الفطنة). Ini adalah empat sifat Nabi junjungan kita, Nabi Muhammad S.A.W. Adakah empat sifat ini ada dalam diri kita? Tidak mungkin akan sama seperti Baginda, tapi empat sifat tu memang perlu ada dalam diri kita kan?

Berlaku jujur dalam setiap perkara. Menggalas dan melaksanakan amanah yang di beri dengan penuh rasa tanggungjawab. Menyampaikan perkara yang baik sesama manusia. Menyeru ke arah kebaikan dan mencegah kemungkaran. Berfikiran tajam atau menggunakan akal yang dikurniakan oleh Allah dengan sebaik mungkin. Ke arah kebaikan semestinya. Mengharap redha dan rahmat Allah. Ini bukti kasih kepada Baginda Nabi. Ini bukti sayang kepada Baginda Nabi. Ini bukti cinta kepada Baginda Nabi.

Hidup kita berpaksikan ajaran yang disampaikan oleh Baginda Nabi, berpandukan wahyu daripada Allah (Al-Quran) yang disampaikan melalui perantaraan malaikat Jibril dan juga sunnah Nabi. Nabi menyuruh kita bersolat. Adakah kita melaksanakannya? Nabi melarang kita memakan riba. Adakah kita benar-benar melaksanakannya dalam kehidupan? Nabi menyuruh kita menutup aurat. Adakah kita benar-benar melaksanakannya? Nabi sentiasa berlaku adil dalam setiap perkara. Adakah kita benar-benar berlaku adil dalam setiap perkara? Banyak lagi perbuatan dan perkara yang Nabi lakukan, amalkan dan sepatutnya kita ikuti, tapi adakah kita ambil perhatian akan semuanya? Tepuk dada, tanyalah iman.

Persoalan yang aku sendiri perlu renungkan. Persoalan yang aku sendiri perlu fikirkan. Persoalan yang aku sendiri perlu serapkan dalam diri. Persoalan yang sepatutnya aku sendiri perlu amalkan dalam kehidupan. Semoga kita benar-benar menjadi umat Baginda Nabi. Semoga kita layak untuk mendapat syafaat daripada Baginda di hari pengadilan kelak. Kasih, sayang dan cinta jangan hanya di bibir. Ia perlu hadir dari hati. Maka ia akan mekar bersemi.

Renungkan bersama.

pic source
-

No comments:

Post a Comment