Monday, January 12, 2015

bash orang? best giler!

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.


pung pang pung pang, bla bla bla.....

Memang best giler kalau dapat bash orang kan? Seronoknya lain macam! Nak pula kalau bash di alam maya. Orang yang kena bash pula jelas mukanya. Orang tu nak balas balik tak boleh. Kalau depan-depan memang bertumbuk rasannya. Tapi dalam duk seronok bash orang tu,kena ingat juga ada makhluk lain yang tumpang seronok. Makhluk tu dah dapat lesen besar daripada Yang Maha Esa untuk memporak-perandakan nilai iman, nilai kemanusian yang ada dalam diri manusia. Makhluk tu dah dapat lesen besar untuk menarik dan menggoda manusia yang lemah untuk dijadikan teman di hari pembalasan nanti. Kamu nak jadi teman dia ke?

Pasal awek yang dipeluk, memeluk, dicium, mencium atau apa saja lah yang kamu nak cakap tu, memang dia dah buat silap. Silap sebab tak mampu kawal nafsu nak jumpa artis tu. Silap sebab tak cakap tak boleh masa artis tu nak peluk cium dia. Silap sebab tak tegas dengan pendirian iman dia. Tapi jika disebabkan bash yang dia kena tu dia semakin jauh dari jalan yang benar? Kamu la yang salah! Nak ke kamu, ke hulu ke hilir di padang mahsyar nanti, cari awek tu sebab nak minta maaf kat dia? Hmm...

Apa pun kita memang ada tanggungjawab untuk menyedarkan awek tu dari terus melakukan kesilapan. Cuma buat la dengan adab dan sabar, bukan menghukum. Ibarat titisan air yang menitis di atas bongkah batu yang keras. Lama-lama berlubang juga batu tu. Tapi mak bapa awek tu kena ingat la..

Riwayat Muslim

Cuma satu perkara yang kita kena ingat. Iman bukan warisan. Walaupun mak bapa dah bagi didikan agama yang sepatutnya, pilihan tetap terletak di tangan anak. Jadi kalau nak iman yang kuat, kita kena usaha sendiri. Berpandukan rujukan dan contoh idola terhebat kita, iaitu Al Quran, hadis dan sunnah Nabi Muhammad s.a.w.

p/s: muhasabah diri.

-




2 comments:

  1. muhasabah diri. semua org pernah melakukan kesilapan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu, kena muhasabah diri sebab semua orang pernah buat silap termasuk saya yang menulis.

      Delete