Saturday, October 26, 2013

Ini pendapat aku je.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.



Hai semua. Sihat belaka kan? Takde yang kecewa sampai nak bunuh diri lepas dengar bajet yang dibentangkan kan? Hehe. Rileks sudah. Bak kata makcik reporter tak bergaji kampung aku "diorang yang pegang kuasa, kita yang bawah ni ikut je la" heh.

Berkenaan topik yang ada dalam gambar di atas tu, aku rasa nak bagi pendapat sikit la. Bukan nak bincang pasal topik dia hina ibadah korban atau apa saja. Itu hal dia dengan majlis agama, lagi pula kalau orang macam aku ni nak bersuara lebih-lebih pun tak guna. Dia tu menteri kot jadi keputusan ada di tangan dia. 

Tertinggal keretapi pulak pasal isu ni, hehe. Semua tahu kan ibadah korban ni boleh di buat sampai hari tasyriq iaitu sampai 13 Zulhijjah. Dengan jumlah korban yang di buat sampai tak cukup tempat, sampai terpaksa buat korban di kawasan sekolah, sampai ada yang rasa ibadah korban tu menghina kepercayaan agama diorang, sampai keluar pula larangan buat ibadah korban di kawasan sekolah tu.  Kementerian pendidikan perlu ambil peranan dalam hal ni. Maksud aku cuti untuk raya haji perlu ditambah sehingga hari ketiga raya. Bukan apa, aku rasa dengan cara ni boleh mengelakkan salah faham berlaku. Kalau sekolah masih bercuti nak buat ibadah korban di kawasan sekolah pun takde yang akan terasa terhina kononnya. Bila sekolah masih bercuti maknanya yang akan ada di kawasan sekolah masa ibadah korban tu hanya hamba Allah yang beragama Islam, makanya tak akan timbul la isu menghina kepercayaan agama diorang tu kan. 

Islam tak menghina agama lain kan? Islam sentiasa mengamalkan toleransi kan? Islam sentiasa bersangka baik dalam semua perkara kan? Islam bukan rasis kan? Jadi tak perlu nak dipanjangkan atau dibesarkan isu ni. Bila keluar arahan "NO KORBAN ALLOWED IN SCHOOL" ni maka aku amat pasti akan ada suara-suara sumbang yang akan berbunyi mengatakan arahan tu satu penghinaan kepada ibadah korban tu pula lepas ni. Bagi aku jalan penyelesaiannya macam yang aku taip dalam perenggan atas tu je la. TAMBAH CUTI UNTUK HARI RAYA KORBAN. Agak-agak kementerian nak baca ke entri aku ni? Lantak lah, peace!




p/s : RM 2.84 sekilo murah lagi, RM 3 baru best, nak pulang baki pun senang! heh

2 comments:

  1. Macam-macam isu sekarang ni. Selama ni ada ibadah korban kat sekolah, takde plak isu kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la pasal, selama ni takde masalah pun. tiba-tiba ada pula yang nak pertikai.

      Delete