Thursday, November 29, 2012

cerdik tak boleh nak tumpang, bodoh tak boleh di ajar

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

hai bloggers dan readers sekalian.
sedang apa dan di mana?

*****

agak kasar bunyi tajuk kali ni. entri ni ada kaitan dengan isi entri ni tapi jangan salah faham bukan berkaitan penulisnya yer cuma isi kandungan saja yang boleh bikin terbakar perut ibu yang mengandung di buatnya. tak perlu aku nak printscreen kamu nak tahu apa isi entri tu klik je sini

kenapa mudah sangat nak buat kerja bingai tu ha? bebudak sekarang ni mulut cabul betul kan ikut sedap anak tekak jer nak bercakap/update status mengarut macam tu. tapi aku gerenti takde sorang pun diantara dua mangkuk tu yang berani kotakan apa yang di kata tu. nak tahu dia buat ke tak, pakat ramai-ramai tercongok depan pavilion tu tengok ada tak makhluk yang buat aksi 18SX tu. lepas tu tengok pulak berita, ada tak laporan tentang orang kerat anu dia.

maaf lah kalau entri ni agak kasar bahasanya yer.


p/s  yeay harimau malaya menang!!! adakah sejarah bakal berulang?

Monday, November 26, 2012

Harimau dibaham singa.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Aku teramat pasti ramai yang kecewa dengan aksi perlawanan sang harimau menentang sang singa malam tadi. Tiga cakaran dari sang singa menyebabkan sang harimau terkulai layu. Apa sudah jadi? Adakah sang harimau terlupa mengasah kukunya? atau adakah sang harimau gerun dengan gelaran 'raja' yang di miliki sang singa? jawapannya hanya ada pada sang harimau.

Bagi aku pincang aksi sang harimau malam tadi, seolah-olah telah di 'mandrem' apabila cakaran dari sang harimau tidak mengenai sasaran. Aku juga melihat seolah-olah tiada kesefahaman dalam kawanan baru sang harimau, tidak seperti kawanan yang beraksi dua tahun lepas. Sang harimau yang menjaga 'sarang' seperti kehilangan arah apabila dengan mudahnya sang singa menceroboh ke dalam 'sarang' sang harimau dan memberi tiga cakaran berbisa.

Adakah mereka hanya bergantung harap kepada dua sang harimau yang berada dihadapan untuk memberi cakaran berbisa? kerana ada banyak peluang yang sepatutnya dapat menyebabkan sang singa terkulai layu tapi di sia-siakan akibat memberi harapan kepada sang harimau tertentu untuk memberi cakaran berbisa.

Tapi tidak mengapa kerana itu hanya permulaan. Diharapkan sang harimau dapat memantapkan lagi kawanan mereka. Harap dapat di asah kuku dan taring mereka setajam yang mungkin untuk merobek 'sarang' pihak lawan kelak.

 tido lagi best *chengut kata* hehe



p/s idea entah apa-apa menyebabkan terhasilnya entri merapu ini.

Saturday, November 24, 2012

siapa untung? siapa rugi?

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 
  
hai bloggers dan readers sekalian!
sedang apa dan di mana?
 
*****
 
lama sudah tidak berupdate blog ni. bersawang ke? takde kan sebab aku takde bela labah-labah pun hehe. apa pun terima kasih aku ucapkan kepada mereka-mereka yang sudi berjalan blog ke sini walaupun takde entri baru *tabik spring*
 
minggu lepas kecoh satu dunia angkara sang zionis menyerang negara saudara seagama aku kan. di negara ni pun masing-masing mula nak memboikot barangan keluaran dari negara zionis tu. *ada kesan ke? bukan tak setuju cuma...entah la
 
ada beberapa status di laman muka buku dan laman burung biru yang membuatkan aku terfikir, "apa faedahnya boikot barangan diorang kalau kesan sampingannya kena ke batang hidung mereka yang menjalankan bisnes tu?"  tadi aku ada baca status muka buku denaihati 
 


ada betulnya statement tu kan?

kesian pula dengan pekerja-pekerja yang majoriti melayu dan dalam i.c diorang pun dah terang-terang tertulis ISLAM *agaknya la* erm apa kata kalau burger ramli tu buka kedai macam McD tu agak-agak ramai tak yang nak pergi makan? lagi pulak sekarang ni orang ramai dah kecoh pasal burger bakar tu kan? *tak pernah rasa* McD tak jual burger bakar kan? ha naik taraf burger-burger buatan tempatan yang ada tu, tak perlu nak McD dah. abis cerita. 
kan???????????





p/s ilmu penuh di dada, duit banyak tak terkira, ekonomi dunia kita jaga, kuasa dunia kita yang punya..ada berani??????/ *tanya diri sendiri*
 

Friday, November 16, 2012

berjalan blog!

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 
 
salam penghulu segala hari buat semua readers dan bloggers sekalian.
semoga sihat dan berbahagia sentiasa hendaknya.
 
*****
 
erm agak lama aku tak mengemaskini entri dan berjalan blog kan. akibatnya trafik yang memang dah sedia suram bertambah suram jadinya. aktiviti berjalan blog ni memang penting bagi bloggers yang mementingkan jumlah trafik dan bloggers sepenuh masa. blogger cikai macam aku ni tak perlu kot jumlah trafik yang tinggi-tinggi tu tapi itu tak bermakna aktiviti berjalan blog boleh diabaikan. ada yang setuju dengan kata-kata aku ni? :)
 
 
 
aku pernah terbaca (tak ingat di mana) seorang bloggers perlu sekurang-kurangnya berjalan blog sebanyak dua puluh blog sehari jika mahu maintain kan trafik blog diorang. erm mula-mula dulu aku rajin berjalan blog, asal ada yang tinggal jejak aku akan balas semula jejak tu tapi sekarang ni, entahlah aku pun tak tahu kenapa, makin lama makin kurang berjalan blog.
 
aktiviti berjalan blog ni selain daripada meningkatkan trafik, ia juga sebagai satu cara penghubung di kalangan bloggers di luar sana kan. mengeratkan silaturrahim di antara bloggers dan boleh juga di jadikan cara untuk menambahkan pendapatan sekiranya bloggers yang buat aktiviti berjalan blog tu bermurah hati tujukan cursor dan klik pada iklan yang ada di dalam blog kita tu (kalau ada iklan).
 
aktiviti berjalan blog juga boleh menambahkan ilmu yang sedia ada kan. berjalan blog boleh baca macam-macam info yang di kongsikan oleh bloggers lain. walaupun kadang-kadang info tu kita memang dah tau tapi ia boleh di jadikan sebagai peringatan. kadang-kadang kita terlupa tentang info tentang sesuatu, bila kita berjalan blog kita terjumpa entri berkaitan sesuatu yang kita terlupa, nah dah boleh ingat semula tentang sesuatu yang kita terlupa tadikan.
erm cukup lah kot aku mengomel kali ni, mungkin ada bloggers lain yang nak kongsikan kebaikan berjalan blog ni, dengan segala hormatnya dipersilakan. :)
p/s komen bertukar format sebab aku join NuffnangX.

Thursday, November 15, 2012

apa itu stress?

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 
 
*****
 
apa itu stress? erm aku pun tak tau nak terangkan apa maknanya stress tu. yang aku tau asal ada rasa yang tak best, aku mula la serabut kepala otak, rasa nak bunuh orang pun pun ada kadang-kadang tu *semak*
 
kamu nak tau apa itu stress? jom kita sama-sama tengok video di bawah ni, kita dengar apa definasi stress daripada orang yang lebih pakar tentang stress.
 

 
sumber
 
p/s kalau stress, zikir banyak-banyak, istighfar banyak-banyak..INSYA ALLAH -.-  

Thursday, November 8, 2012

Ayam daging vs ayam kampung.


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

hello readers dan bloggers sekalian!

*****

Kamu semua mesti tahu ayam daging kan? ala ayam yg bulu putih tu, yang kamu semua hadap di KFC tu pun ayam daging juga, yang kamu beli di pasar yang daging dia gebu-gebu tu pun ayam daging la.
Ayam daging ni hidup dia mudah sangat. Kerja dia cuma makan tidur makan tidur dalam tempoh empat puluh lima hari paling lama, sampai masa jadi lauk, jadi gulai, jadi ayam goreng, jadi lauk kenduri dan macam-macam lagi. Makan pun tunggu jer orang bagi, tak cukup makanan kawan sendiri pun dia makan. Walaupun nampak macam takde makna tapi jasanya tetap ada, mengenyangkan perut manusia yang melahap dagingnya.



Berbeza dengan ayam kampung, sentiasa berusaha mencari makanan untuk mengalas perut. Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, makan sisa makanan dari manusia, jika tuannya baik barulah dapat merasa makanan sedap sikit..susahnya hidup diorang kan. Berusaha mengelak dari di baham dek musang, musuh utama diorang, telur yang di  eram perlu dijaga sebaik mungkin jika tidak jadi habuan sang biawak lidah bercabang tu. Tidur atas dahan-dahan pokok, jika hujan kuyup la jawabnya (bg yg tak bereban) tapi harganya lebih mahal daripada ayam daging. Cuma di akhirnya nanti tetap jadi lauk manusia juga, sedap sangat jika di masak rendang :P hehe



Manusia juga boleh dikaitkan dengan ayam-ayam tu. Ada yang bersikap malas, tunggu jer hasil dari orang lain untuk hidup, tiada usaha untuk memperbaiki kehidupan, Apabila tersepit kawan pun sanggup di 'makan' asalkan perut sendiri 'kenyang' tapi tak semua yang bersikap macam ayam daging ni kan? sesetengah jer :)

Yang berusaha siang malam untuk mencari rezeki, ramai kan? berusaha mengubah kehidupan agar lebih selesa, Bermati-matian mempertahankan diri dari serangan 'musuh' dan sentiasa tabah menghadapi dugaan hidup. Jika dilanda musibah tetap sabar dan berusaha untuk mencari jalan keluar dari musibah bukan hanya meratap menagih simpati orang lain.

Tapi di akhirnya nanti tetap sama kan apabila nyawa 'di tarik', perlu menghadap Yang Maha Esa, dilihatkan kembali buku amalan kita. Jika banyak kebaikannya maka syurga lah arah tujunya, jika keburukan mengatasi kebaikan maka neraka lah arah tujunya. ayam-ayam tu takpe sebab mulut diorang sentiasa mengucapkan zikir kepada-Nya, kita sebagai manusia yang di anugerahkan akal dan fikiran ni bagaimana?  Bersediakah kita untuk menghadapi hari pengadilan kelak? Tepuk dada tanya lah iman!

moral of the story? hurmmm......




p/s berjaya bangkit dari kegagalan, itulah kejayaan sebenar dalam kehidupan. -.-

 


Wednesday, November 7, 2012

kuasa alam!

Assalamualaikum dan salam sejahtera.








p/s ada sesiapa yang mampu melawannya? -.-

Tuesday, November 6, 2012

Tengkujuh datang lagi.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.



seperti mana kamu semua maklum, musim tengkujuh telah kembali melanda negara kita, Malaysia. Laporan yang disiarkan di media cukup menggambarkan betapa seriusnya kejadian ni kan. Empat negeri dilaporkan menghadapinya dan dikatakan situasi banjir di sana semakin buruk.


Mengikut laporan yang di siarkan di kaca televisyen sebentar tadi, hampir 4000 mangsa banjir telah dipindahkan ke tempat yang lebih selamat berikutan paras air yang semakin meningkat.

Erm syukur alhamdulillah kerana tempat aku tinggal ni tak pernah dilanda banjir tetapi tak bermakna aku tak faham perasaan mangsa-mangsa banjir ni. Actually aku pernah merasai pengalaman tu, mungkin tak seteruk mangsa banjir di Batu Pahat yang saban tahun dilanda banjir tapi cukup menyesakkan kepala juga. Bekalan elektrik terputus selama hampir dua minggu, rasa macam duduk dalam gua jer cuma bezanya gua ni ada tilam, bantal, sofa dan lain-lain kemudahan :P

Tapi kamu semua sedar atau tidak? segala apa yang berlaku di atas muka bumi ni adalah dari hasil tangan manusia juga. Aktiviti mengorek pasir di sungai boleh mengakibatkan sungai menjadi cetek dan tidak mampu menampung aliran air. Begitu juga longkang-longkang yang tersumbat akibat kesedaran 'sivik' yang kurang dikalangan masyarakat, segala sampah sarap dicampak ke dalam longkang. Akibatnya banjir kilat berlaku tapi yang dapat nama, majlis perbandaran juga kerana dikatakan tidak menyelenggara sistem perparitan dengan sempurna, walhal punca masalahnya daripada masyarakat juga kan.

Daripada kita menuding jari menyalahkan orang lain, lebih baik kita 'tengok dalam cermin' adakah kita telah melakukan yang terbaik untuk menghalang masalah daripada berlaku? Perlu di ingat juga kita hanya menuding satu jari kepada orang lain tetapi baki empat jari lagi di tuding kepada diri sendiri.

p/s rindu kenangan main hujan masa kecik dulu, balik rumah kena rotan..seronok :P

Tatacara Mengerjakan Solat Witr.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
*entri copy paste*



Solat Witr 1 rakaat

Rakaat Pertama
1) Berniat di dalam hati untuk mengerjakan solat Witir
2) Takbiratul Ihram
3) Doa Iftitah
4) Membaca surah al-Fatihah
5) Membaca Surah al-Qur’an
6) Rukuk
7) Iktidal
8) Sujud
9) Duduk antara dua sujud
10) Sujud kali kedua
11) Duduk untuk tahiyyat akhir
12) Memberi salam ke kanan dan ke kiri

Solat Witir dengan tiga rakaat. Tatacara perlaksanaannya ada dua :- 

1. Mengerjakan dua rakaat terlebih dahulu dan salam. Setelah itu didirikan satu lagi rakaat secara berasingan dan salam. Dalilnya adalah riwayat daripada Nafi’:

أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ كَانَ يُسَلِّمُ بَيْنَ الرَّكْعَةِ وَالرَّكْعَتَيْنِ فِي الْوِتْرِ.
Maksudnya:
Bahawa ‘Abdullah bin ‘Umar mengucapkan salam antara satu rakaat dan dua rakaat dalam solat Witir. – Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab al-Witr, no: 991.

* Tatacara mengerjakannya

Rakaat Pertama
1) Berniat di dalam hati untuk mengerjakan solat Witir
2) Takbiratul Ihram
3) Doa Iftitah
4) Membaca surah al-Fatihah
5) Membaca Surah al-Qur’an
6) Rukuk
7) Iktidal
8) Sujud
9) Duduk antara dua sujud
10) Sujud kali kedua
11) Bangun untuk rakaat kedua

Rakaat Kedua
1) Ulang seperti rakaat pada pertama dari nombor (4) hingga (10)
2) Duduk untuk tahiyyat akhir
3) Memberi salam kanan dan kiri dan bagun untuk mengerjakan rakaat terakhir

Rakaat Ketiga
1) Berniat di dalam hati untuk mengerjakan solat Witir
2) Takbiratul Ihram
3) Doa Iftitah
4) Membaca surah al-Fatihah
5) Membaca Surah al-Qur’an
6) Rukuk
7) Iktidal
8) Sujud
9) Duduk antara dua sujud
10) Sujud kali kedua
11) Duduk untuk tahiyyat akhir
12) Memberi salam ke kanan dan ke kiri
2. Mendirikan tiga rakaat sekaligus dengan hanya satu salam.

مَا كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَزِيدُ فِي رَمَضَانَ وَلاَ فِي غَيْرِهِ عَلَى إِحْدَى عَشْرَةَ رَكْعَةً.

يُصَلِّي أَرْبَعًا فَلاَ تَسَلْ عَنْ حُسْنِهِنَّ وَطُولِهِنَّ. ثُمَّ يُصَلِّي أَرْبَعًا فَلاَ تَسَلْ عَنْ حُسْنِهِنَّ وَطُولِهِنَّ.

ثُمَّ يُصَلِّي ثَلاَثًا.
Maksudnya:
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam tidak menambah pada bulan Ramadan dan tidak pula pada bulan-bulan lainnya, melebihi sebelas rakaat; baginda solat empat rakaat, jangan kamu persoalkan akan kebagusan dan panjangnya. Kemudian baginda solat empat rakaat lagi, jangan kamu persoalkan akan kebagusan dan panjangnya. Kemudian baginda solat tiga rakaat (witir). - Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab at-Tahajjud, no: 1147.

Solat Witir sebanyak tiga rakaat ini berbeza dari Solat Maghrib yang terdapat dua tasyahhud. Tasyahhud solat Witir hanyalah satu yakni pada rakaat yang ketiga. Surah-Surah yang baginda baca untuk solat Witir tiga rakaat adalah Surah al-A’la, Surah al-Kaafiruun dan Surah al-Ikhlash sebagaimana riwayat daripada Ubay bin Ka’ab, dia berkata:

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقْرَأُ فِي الْوِتْرِ بِسَبِّحْ اسْمَ رَبِّكَ الأَعْلَى

وَفِي الرَّكْعَةِ الثَّانِيَةِ بِقُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ وَفِي الثَّالِثَةِ بِقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ

وَلاَ يُسَلِّمُ إِلاَّ فِي آخِرِهِنَّ وَيَقُولُ يَعْنِي بَعْدَ التَّسْلِيمِ سُبْحَانَ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ ثَلاَثًا

Maksudnya:
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam biasa membaca dalam Solat Witir ‘Sabbhisma rabbikal a’laa’ dan pada rakaat kedua membaca ‘Qulyaa ayyuhal kaafiruun’ dan pada rakaat ketiga ‘Qulhuwallahu ahad’ dan baginda tidak mengucapkan salam kecuali pada akhir rakaat dan baginda membaca ‘Subhanal malikul qudduus’ sebanyak tiga setelah memberi salam – Hadis riwayat Imam al-Nasa’i dalam Sunannya, Kitab Qiyaamul Lail wa Tathawwu’un Nahaar, no: 1683.




credit : sham kamikaze


p/s semoga pahala amalan kita semakin bertambah -.-

Thursday, November 1, 2012

welcome november!!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

*****


entri pertama bulan ni, november rain kan hehe
realitinya memang sehari suntuk hujan dari petang semalam sampai pagi ni. siap dengan angin lagi, agaknya tempias taufan sandy sampai ke malaysia kot hehe

apa pun kali ni aku cuma nak minta maaf sekiranya sepanjang oktober lepas, ada salah silap yang aku buat sehingga mengguris hati dan perasaan rakan-rakan sekalian *poyo* hehe semoga perjalanan kehidupan dalam bulan november ni dipermudahkan dan mendapat keberkatan dari-NYA


p/s sessi blogwalking tersangkut-sangkut la pula -.-

november rain - Guns N Roses

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 
 
*****
 
When I look into your eyes I can see a love restrained
But darlin' when I hold you, don't you know I feel the same? yeah
Nothin' lasts forever and we both know hearts can change
And it's hard to hold a candle in the cold November rain

We've been through this such a long long time
Just tryin' to kill the pain, ooh yeah
But lovers always come and lovers always go
An' no one's really sure who's lettin' go today, walking away

And if we take the time to lay it on the line
I could rest my head just knowin' that you were mine, all mine
So if you want to love me then darlin' don't refrain
Or I'll just end up walkin' in the cold November rain

Do you need some time on your own?
Do you need some time all alone?
Everybody needs some time on their own
Don't you know you need some time all alone?

I know it's hard to keep an open heart
When even friends seem out to harm you
But if you could heal the broken heart
Wouldn't time be out to charm you?

Sometimes I need some time on my own
Sometimes I need some time all alone
Everybody needs some time on their own
Don't you know you need some time all alone

And when your fears subside and shadows still remain, oh yeah
I know that you can love me when there's no one left to blame
So never mind the darkness we still can find a way
Nothin' lasts forever even cold November rain

Don't ya think that you need somebody?
Don't ya think that you need someone?
Everybody needs somebody
You're not the only one, you're not the only one

Don't ya think that you need somebody?
Don't ya think that you need someone?
Everybody needs somebody
You're not the only one, you're not the only one

Don't ya think that you need somebody?
Don't ya think that you need someone?
Everybody needs somebody
You're not the only one, you're not the only one

Don't ya think that you need somebody?
Don't ya think that you need someone?
Everybody needs somebody
 
 
 lyrics...video 
 
 
 
p/s never bored to hear this song..love this song so badly -.-