Monday, May 26, 2014

Adat pertandingan.

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.


 
MAIN SENDIRILAH! Kasar bahasa tu kan? Agak-agak apa perasaan kamu bila dikritik dan dikutuk apabila kamu kalah dalam sesuatu pertandingan. Adakah kamu akan jawab sepertimana ayat mula-mula tu? Kekalahan tipis 2-3 Malaysia  untuk merangkul Piala Thomas memang agak mngecewakan. Memang ada sedikit kesilapan langkah dalam permainan yang membolehkan pemain Jepun memenangi perlawanan peringkat akhir Piala Thomas. Sekaligus membolehkan Jepun merangkul Piala Thomas yang memang menjadi idaman.

Bukan bermaksud aku mempertahankan kekalahan pasukan Malaysia. Adat pertandingan, ada yang kalah, ada yang menang. Dalam pertandingan tadi, kemenangan berpihak kepada pasukan Jepun. Tahniah diucapkan kepada pasukan Jepun. Kamu sudah menunjukkan kesungguhan dalam usaha merangkul Piala Thomas untuk kali ini. Kalau tak silap aku, pasukan Jepun ni baru pertama kali bergelar juara  untuk Piala Thomas kan? Syabas!

Sebagai penyokong, memang ada rasa sedikit terkilan apabila pasukan yang diharapkan untuk bergelar juara gagal mencapai impian. Kesilapan-kesilapan mudah yang menyebabkan pasukan lawan memperolehi mata mudah perlu diberi perhatian. Itu apa yang aku nampak. Namun faktor nasib juga perlu diambil kira sebab jika di lihat kepada corak permainan yang ditunjukkan, pasukan negara sudah memberikan saingan yang agak sengit. Jika mereka tidak bermain bersungguh-sungguh, aku rasa awal lagi mereka dah balik kampung.

Menang di julang, kalah di sepak terajang? Hurm...tak baik macam tu! o_O

1 comment:

  1. Tulah agak terkilan juga sebab berpuluh tahun menunggu piala thomas tu jadi milik Malaysia tapi belum lagi kesampaian. Rasanya yang paling terkilan adalah LCW sebab sepanjang kariernya, piala thomas je yang dia belum menang lagi kan :)

    ReplyDelete