Wednesday, April 16, 2014

Takut dibuatnya.

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.



Takut bermaksud tidak berani menghadapi sesuatu yang pada perasaannya akan membahayakan diri atau berasa bimbang atau ragu-ragu, gelisah, khuatir. Itulah definisi takut berdasarkan apa yang di tulis di sini. Aku biasa dengar orang cakap, orang buat salah sahaja yang akan  ada perasaan takut akan sesuatu. Ada juga dengar pasal orang takut kepada hantu dan macam-macam jenis takut lagi.

Actually aku rasa takut dengan apa yang akan keluar dari mulut aku sendiri. Pernah dengar orang kata, lidah walaupun ia tidak bertulang namun ia lebih bahaya daripada pedang. Na'uzubillahiminzalik. Minta dijauhkan -_-

Baru tadi aku baca tentang seorang penyampai program ilmuan yang dikatakan telah menyampaikan perkara yang agak menyimpang daripada apa yang sepatutnya. Dalam erti kata lain, beliau dikatakan telah menyampaikan sesuatu yang bukan daripada sumber yang sahih. Hurm, aku kerap juga mengikuti program ilmu yang disampaikan oleh beliau. Melalui kaca televisyen maksud aku. Agak menarik cara penyampaian beliau. Betapa khusyuknya aku mengikuti penyampaian beliau sehingga boleh dikatakan mulut aku dengan sendirinya akan ternganga hampir setiap kali aku mendengar penerangan dan perkongsian dari beliau. 

Jika benar apa yang di dakwa, aku harap akan ada insan yang akan bangkit untuk memperbaiki kesilapan yang telah dibuat. Aku tak berani nak berbicara lebih tentang hal ini sebab aku bukan ahlinya dan aku juga masih mengesot dalam hal-hal yang berkaitan agama. Biarlah orang yang lebih arif berbicara lebih lanjut tentang hal ini.

Wallahu a'lam.




p/s : terlajak perahu boleh di undur, terlajak kata buruk padahnya.

No comments:

Post a Comment