Thursday, February 7, 2013

sesumpah?

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 

hello bloggers, readers, stalkers and haters sekalian,
sedang apa dan di mana ya?

  sesumpah comelkan? serupa tapi tak sama dengan cicak maknanya ada bau-bau kentut la kot dengan cicak, biawak dan spesis-spesis yang sama waktu dengannya. kecik, comel, cute jer kan? tapi susah nak jumpa almaklumlah sesumpah ni kan penyamar terhebat. 
   
chameleon

duduk atas daun hijau badan jadi warna hijau. duduk atas batang kayu, badan berubah warna jadi warna batang kayu. hebatkan ciptaan Tuhan? erm kamu perasan tak kelebihan sesumpah ni banyak digunakan dalam kehidupan manusia. 

menyesuaikan diri dengan alam sekeliling, ibarat orang kata "masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang lembu mengemboh". yang muda perlu hormat pada yang tua, yang berkenderaan perlu hormat pada pejalan kaki. erm macam tak sesuai jer contoh yang aku bagi ni kan? ;)

ada juga manusia yang tiru kelebihan sesumpah ni dalam bentuk kejahatan. penipu menyesuaikan diri dengan keadaan sekitar sebelum memulakan langkah. mulut manis, bila berjalan pijak semut pun tak mati, perlahan-lahan masuk jarum, dah dapat apa yang di hajat, terus cabut lari tanpa meninggalkan kesan.

senang kata kehidupan manusia ni banyak persamaannya dengan perilaku haiwan kan tapi takde satu pun perilaku manusia yang ada dalam kehidupan haiwan. ok lah dah cukup rasanya aku mengarut dalam entri ni, lain kali aku mengarut lagi ;)



p/s haiwan nampak jahat tapi tak sezalim manusia -.-

8 comments:

  1. hari tu ada nampak sesumpah kat pokok bunga mama. tapi kebetulan si wafel pun nampak juga. Jadi berakhirlah riwayat si sesumpah :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenyang si wafel hari tu kan :P hehe

      Delete
    2. dia tak buat makan..dia buat main macam bola sepak dah rupanya.. :P hehe

      Delete
    3. seronok tgk dia main kan :P hehe

      Delete
    4. ha ah memang seronok...rasa nak je join sekali :P hehe

      Delete
  2. Cicak selalu jumpa, biawak masa kecik dulu selalu sgt nampak bawah rumah tok, sesumpah skrang nih susah nak jumpa.. yelahkan kalu dah menyerupai pokok mana nak nampak yek.. kena tgk betul2 baru bleh jumpa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. pokok makin kurang, sesumpah pun susah nak cari makan

      Delete
  3. anna geli ngan badan dia...huhuhuhu

    ReplyDelete