Wednesday, February 6, 2013

sampai bila....

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

hello bloggers, readers, stalkers dan haters sekalian,
sedang apa dan di mana ya?

beberapa hari saja lagi, masyarakat berbangsa cina seluruh dunia akan meraikan tahun baru kan jadi alang-alang aku dah menaip ni, aku nak ucapkan GONG XI FA CAI kepada semua masyarakat yang berbangsa cina. erm aku ni belum kawin jadi layak la terima angpau kan? :P hehe

 sebut pasal perayaan, perkara utama yang bermain di kepala mesti lah cuti panjang kan? boleh balik kampung jumpa keluarga, jumpa saudara mara, kenduri kendara pun banyak kan. TAPI bila cuti panjang terutamanya tahun baru cina masyarakat bangsa lain akan jadi susah..erm betul ke? 

erm kenapa aku cakap macam tu? bila tahun baru cina masyarakat berbangsa cina akan bercuti panjang sekurang-kurangnya seminggu dan kebanyakan masyarakat berbangsa  cina terlibat dalam perniagaan, kan? kedai runcit, kedai borong, pasaraya, pasar borong dan pembekal barang mentah semua tu di monopoly oleh masyarakat berbangsa cina.

bukan maksud aku nak kata masyarakat bangsa lain tak terlibat dalam perniagaan tapi kebanyakan yang berniaga hanya secara kecil-kecilan je kan. kalau ada pun yang berniaga secara besar-besaran boleh di kira dengan jari dan kebanyakan perniagaannya tak berkaitan perkara yang menjadi keperluan asas masyarakat. erm fakta ke auta ni? 

masyarakat berbangsa lain kebanyakannya cuma bekerja makan gaji, duduk dalam aircond, cukup bulan jolok mesin atm. tak pun kerja bidang glamor, jadi public figure, jadi fashion designer, hari-hari muka keluar media. erm bila aku cakap macam ni mesti ada yang tak puas hati kan? mesti ada yang bahan aku kan? almaklumlah isu sensitif kan.

tapi cuba kita sama-sama renung, siapa yang jadi pembekal utama gula dalam negara? ekonomi negara bangsa apa yang pegang? bekalan ayam hidup, majoritinya siapa jadi tokey besar? ladang sayur dalam negara, kebanyakannya siapa yang usahakan? 

erm maaf lah kalau ada yang terasa, aku cuma kongsi apa yang bermain dalam kepala otak aku je. terlintas dalam kepala otak aku, sampai bila aku nak jadi macam ni? orang lain makin kaya tapi aku tetap di takuk lama. orang lain boleh pakai kereta besar, boleh duduk rumah besar, poket sentiasa kembung tapi aku......gali lubang tutup lubang. 



p/s sedar tapi buat-buat tak sedar -.-

7 comments:

  1. betul ! bile tahun baru cina , mesin atm kebanyakannya kehabisan duet ..

    then ekonomi seolah2 lumpuh , tp wrga cina sangat pentingkan kerja , dorang tak cuti lame pown , ade yang raya pagi , petang dah bukak kedai dah ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang kg dekat, hari ni makan besar sok pagi dah mula kerja..yg kg jauh seminggu la paling kurang cutinya ;)

      Delete
  2. nak angpau juga :P hehe

    beri peluang pada diri untuk berjaya. Selagi ada usaha..rezeki pasti akan dimurahkan olehNYA.

    Abg pasti boleh ^_^

    p/s ada 'someone' yang akan sentiasa mendoakan kejayaan abg ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. org dah kawin jer yg bg angpau kan ;)

      Delete
    2. ha ah yang dah kawin je leh bagi angpau ;)

      Delete