Wednesday, December 12, 2012

duit tak boleh bawa masuk kubur.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
 
hai bloggers dan readers sekalian, sedang apa dan di mana?
 
*****
 
siapa tak suka duit? ada ke yang tak suka duit? kalau ada duit, apa yang akan di beli? untuk apa sesuatu benda itu dibeli? keperluan atau sekadar tuntutan nafsu? (banyak soalan pula kan) actually pertanyaan tu semuanya di tujukan ke diri aku sendiri tapi kalau ada yang nak menjawabnya, dengan segala hormatnya dipersilakan ;)

 duit bukan segala-galanya tetapi segala-galanya perlukan duit, kan? semakin maju dunia semakin banyak la duit yang diperlukan dalam kehidupan harian kan. nak makan kena ada duit, nak pakai baju/seluar kena ada duit, nak berjalan ke sana ke mari kena ada duit, nak bergaya kena ada duit, nak 'membuang pun kena ada duit. pendek kata semuanya perlukan duit tapi jangan pula sampai jadi hamba duit ya sebab duit tu hanya laku di atas dunia yang sementara ni saja 'disana' nanti duit tu tak guna sesen pun. 

dulu masa zaman kanak-kanak ribena aku selalu dengar orang cakap "biar papa asal bergaya". erm ada lagi ke manusia yang hidupnya berpandukan ayat tu? aku rasa ramai lagi sebab disebabkan ayat tu la ramai manusia di negara ni diistiharkan muflis kan? nak bergaya punya pasal berhutang keliling pinggang, beli kereta besar, beli telefon mahal, beli rumah besar, beli perabot mahal, sampai masa kereta kena tarik, telefon tukar guna 3310 semula, rumah kena lelong, perabot naik lori semula, sebab apa? duit ciput selera besar, macam orang masak nasi hangit sebab pergi buat ketupat, kerak lagi tebal daripada nasi yang di tanak.

macam-macam cara yang digunakan untuk cari duit. ada yang guna cara betul, ada yang guna cara salah. bagi yang guna cara betul, alhamdulillah banyak mana pun duit yang dia dapat sentiasa cukup tak lebih tak kurang tapi bagi yang guna cara salah tu sentiasa ada masalah berkaitan duit kan? ada yang bila dapat duit masalah pun datang menjenguk, kereta rosak lah, telefon rosak lah dan macam-macam jenis masalah lagi. berbeza dengan duit yang diperolehi dengan cara betul tadi, semua cukup pakai, masalah berkaitan duit bukan tiada tapi kurang. 

actually biarlah hidup tak mewah asalkan hati senang daripada kemewahan melimpah ruah tapi hati gundah gulana memikirkan keselematan diri takut ada yang berhajat minta 'kongsi harta' dengan mereka. cari duit biarlah dengan cara yang betul dan paling penting sumbernya mesti lah halal baru berkat duit yang diperolehi. kerja jangan banyak sangat 'mengular', claim sesuatu biarlah betul, peruntukan yang diberi untuk sesuatu perkara jangan di songlap, kalau ada yang promote sesuatu pelaburan selidik dulu sebelum bertindak. jangan sampai yang di kejar tak dapat, yang dikendong keciciran. berbelanja biarlah berpada "ukur baju dibadan sendiri" takde duit buat cara takde duit jangan ikut rentak orang ada duit. kalau teringin juga. usaha sungguh-sungguh jangan hanya pandai menadah, berhutang keliling pinggang, korek lubang tutup lubang sampai bila pun masalah tak selesai.




p/s jujur pada diri sendiri, tak perlu ludah ke langit nanti kena batang hidung sendiri. muhasabah diri -.-

12 comments:

  1. Betul tu bro..
    Harap kita semua bersederhana lah dgn duit ni.
    Tp, godaan sgt kuat la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. harapnya macam tu la kan..
      sabar selagi mampu..

      Delete
  2. hidup cukup makan pkai,bebas dri hutang adlh lebih baik..
    nk bergaya sgt wtpe..dunia ni xlame mne pun kan =)

    ReplyDelete
  3. duit dan godaan sangat kuat.. moga iman kita juga kuat

    ReplyDelete
  4. Asalkan ada makan, ada pakai cukup ! Manusia sekarang lebih mementingkan kehendak dari keperluan , huhu . Apa yang perlu, tak beli pula, apa yang nak ,itulah dibazirkan .

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila nafsu mengatasi akal itu lah yg jadi kan :)

      Delete
  5. Hidup tak tenang kalau dikeliling hutang. Kan kan kan??

    ReplyDelete
  6. lbh baik hdup bersederhana dri berhutang
    semua itu dunia smata2..

    ReplyDelete